Sportevenementen

Sportevenementen worden steeds nadrukkelijker bezien in het licht van de maatschappelijke en politieke doelen die ze kunnen dienen. Het opvijzelen van nationale trots, de onderlinge cohesie, het stimuleren van sportdeelname, het realiseren van economische impact en city marketing zijn voorbeelden van doelen die met het organiseren van sportevenementen worden nagestreefd. Het ministerie van VWS zet hierop in, net als provincies en gemeenten. Naast de overheid manifesteert het bedrijfsleven zich in de sportevenementenbranche. In ruil voor exposure, netwerkmogelijkheden, toegang tot doelgroepen en de associatie met sport investeren ook bedrijven sinds jaar en dag in sportevenementen.Het Mulier Instituut volgt de ontwikkelingen in de sportevenementenbranche al jarenlang, zowel nationaal als internationaal. Het instituut is met regelmaat gastheer van vergaderingen van de Werkgroep Evaluatie Sportevenementen en ontwikkelde instrumenten om maatschappelijke effecten van sportevenementen te meten. Daarnaast heeft het Mulier Instituut de afgelopen jaren met regelmaat zelf onderzoek gedaan naar de effecten van sportevenementen, variërend van lokale eendaagse evenementen tot meerdaagse WK’s. Ter bevordering van kennisontsluiting en –implementatie worden rapporten in de bibliotheek van het instituut geplaatst, gastcolleges gegeven en presentaties tijdens (internationale) congressen verzorgd. Daarnaast is het Mulier Instituut initiatiefnemer van The Netherlands Olympic Study Network, dat beoogt de ontwikkeling en ontsluiting van wetenschappelijk ‘olympisch onderzoek’ te stimuleren.

Actueel

Naar een Sportevenementen Informatie Systeem

In opdracht van het netwerk Kracht van Sportevenementen heeft het Mulier Instituut onderzoek uitgevoerd waarbij antwoord is gegeven op deze vraag: Aan welke (vergelijkende) informatie over Nederlandse sportevenementen bestaat er bij partijen in het veld behoefte; hoe sluit dit aan bij bestaande informatieverzamelingen (databases, monitors) en WESP-richtlijnen; wat dient er aanvullend aan informatie te worden verzameld; hoe kan die informatie effectief worden verzameld én beheerd; en welke wijze van ontsluiten van informatie sluit het beste aan bij de wensen van partijen in het veld? Lees verder

EK atletiek 2016: innovatief evenement met focus op maatschappelijke impact

De Europese Kampioenschappen Atletiek Amsterdam 2016 (EK) hebben geleid tot een economische impact van 7,8 miljoen euro voor de gemeente Amsterdam en tot 1,6 miljoen euro aan additionele bestedingen in de gemeente Haarlemmermeer. Bezoekers beoordeelden het evenement met een gemiddeld rapportcijfer van 8,2, het gros van de bezoekers beleefde plezier aan het evenement en voelde zich trots. Tevens verwachtten bezoekers dat het evenement bij gaat dragen aan de promotie van de gemeente Amsterdam als toeristische bestemming. Lees verder

Prestaties Verstappen leiden tot toename interesse in Formule 1

Vrijwel alle Nederlanders kennen Max Verstappen en zijn prestaties hebben tot een toegenomen interesse voor de Formule 1 geleid. Bij bijna drie op de tien Nederlanders is de interesse gegroeid, met name onder mannen. De prestaties van de Nederlandse coureur leiden daarnaast op grote schaal tot gevoelens van trots en vormen een dankbaar gespreksonderwerp. Lees verder

Special Olympics biedt kansen voor gehandicaptensport

Sporters en betrokkenen bij de Special Olympics Nationale Spelen 2016 kijken terug op een succesvol evenement. Met name de sfeer, de accommodaties en de bereikbaarheid werden positief beoordeeld. Dit blijkt uit onderzoek dat het Mulier Instituut in samenwerking met HAN Sport en Bewegen heeft uitgevoerd naar de betekenis van de Spelen voor mensen met een verstandelijke beperking. Lees verder

Sportevenementen kansrijk voor maatschappij

Voor de sportbranche zijn sportevenementen van onschatbare waarde. Sportevenementen bieden deelnemers een podium, liefhebbers vermaak en inspiratie, vrijwilligers een unieke ervaring, en sponsoren en politici een gelegenheid om hun betrokkenheid bij de sport te tonen. Ook buiten de sport kunnen sportevenementen van grote maatschappelijke betekenis zijn. Het is daarbij van groot belang dat evenementenorganisatoren bewuster inzetten op het genereren van maatschappelijke betekenis. Voor sommige effecten geldt dat die nog beter moeten worden onderbouwd. Lees verder

Vierdaagse stimuleert sociale contacten en gevoel van verbondenheid

Bijna de helft van de deelnemers aan de Nijmeegse Vierdaagse (45%) geeft aan dat ze door de Vierdaagse beter contact hebben gekregen met mensen die ze al kenden. Ruim een derde van de wandelaars (37%) zegt door de Vierdaagse nieuwe vriendschappen te hebben opgedaan. Het overgrote merendeel van de Nederlanders (83%) noemt het een evenement waar Nederland trots op mag zijn. Lees verder

 

Publicaties Mulier Instituut (selectie)

Evaluatiemethode Brabantse sportevenementen (2017) (pdf)

Naar Brabantse sportevenementen met maatschappelijke impact (2017) (pdf)

EK Atletiek Amsterdam 2016. Organisatie en impact. Key findings (2016) (pdf)

EK Atletiek Amsterdam 2016. Economische impact en beleving (2016) (pdf)

Formule 1 in Nederland. Belangstelling en impact. Factsheet 2016/12 (2016) (pdf)

Maatschappelijke betekenis Special Olympics Nationale Spelen 2016 (2016) (pdf)

Creating social impact with sport events (2016) (pdf)

De kracht van de Vierdaagse (2016) (pdf)

Belangstelling voor de sportzomer van 2016. Factsheet 2016/8 (2016) (pdf)

Nederlanders over het IOC, de FIFA en de Olympische Spelen. Factsheet 2016/6 (2016) (pdf)

Integrity & sport events. Position paper (2016) (pdf)

Grand Départ Utrecht 2015. Economische impact en beleving (2015) (pdf)

Bekendheidsonderzoek EK Atletiek Amsterdam 2016. Meting 2014 (2015)

Sportevenementen in Nederland. Over sportevenementen en hun maatschappelijke betekenis (2014) (pdf)

Olympic Agenda 2020. Nederlanders over de toekomst van de Olympische Spelen. Factsheet (2014) (pdf)

European Youth Olympic Festival: Olympisch sportfeest onder de Dom. Onderzoek EYOF Utrecht 2013. Overall rapportage (2014) (pdf)

Sportimago's gemeenten. Steun voor investeringen in sportevenementen & sportimago's. Factsheet (2014) (pdf)

Olympisme 2014: ter gelegenheid van Olympic Day 2014. Factsheet (2014) (pdf)

The story of London 2012. De maatschappelijke betekenis van de Olympische en Paralympische Spelen 2012 (2013) (pdf)

De maatschappelijke betekenis van topsport (2012) (pdf)

Zoek in de Kennisbank voor meer publicaties.