Leren bewegen
Leren bewegen
Sport, een actieve leefstijl en onderwijs zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Goed leren bewegen is het belangrijkste doel van bewegingsonderwijs. Maar niet alleen op school leren kinderen bewegen. Dat gebeurt ook thuis, op de kinderopvang, bij de sportvereniging en op speelplaatsen.
Het Mulier Instituut doet onderzoek naar leren bewegen in allerlei vormen en omgevingen. We bestuderen beleid, ontwikkelingen, aanbod en interventies op het gebied van bewegingsonderwijs, zwemvaardigheid en buitenspelen. Ook onderzoeken we de motorische ontwikkeling van kinderen.
Kinderen spelen vaker buiten als hun ouders dit heel belangrijk vinden
Bewegen verdient meer aandacht binnen de (buitenschoolse) kinderopvang
Basisscholen kunnen meer doen om kinderen te laten bewegen tijdens de schooldag
Beleid buitenspelen krijgt te weinig structurele aandacht
Structurele aandacht voor buitenspelen in het beleid van het Rijk en gemeenten ontbreekt. Buitenspelen staat de laatste jaren onder druk. Verkeersdrukte, verstedelijking en onvoldoende speelruimte belemmeren kinderen in hun buitenspeeldrang. Bovendien zijn ouders soms huiverig om kinderen te stimuleren om buiten te spelen vanwege de verwachte risico’s. Dit terwijl veel kinderen graag buitenspelen. Zij kunnen lekker bewegen, samen spelen en dingen ontdekken. Op die manier levert buiten spelen een bijdrage aan hun ontwikkeling. De aandacht voor het thema buitenspelen in het beleid wisselt echter voortdurend.
47% van de gemeenten en 66% van de basisscholen meet motorische vaardigheden
De helft (47%) van de gemeenten geeft aan meetinstrumenten voor het meten van motorische vaardigheden te gebruiken. Twee derde (66%) van de scholen in het primair onderwijs gebruikt een meetinstrument om de motorische vaardigheden van leerlingen te meten. Dit geldt voor een op de vijf (20%) scholen in het voortgezet onderwijs en de helft van de scholen in het speciaal (48%) en praktijk onderwijs (50%).
Publicaties
- Buitenspelen 2020
- Beweeggedrag van kinderen in tijden van corona (2020)
- Inzet meetinstrumenten voor motorische vaardigheden en leerlingvolgsystemen, factsheet 2020/15
- Impact van de coronacrisis op buitenspeellocaties, factsheet 2020/18
- Ouders over buitenspelen in tijden van corona, factsheet 2020/7
- The Daily Mile: een onderzoek naar de uitvoering en het effect op uithoudingsvermogen (2020)
- Extra ondersteuning voor motorische ontwikkeling op school (2020)
- Van jongs af vaardig in bewegen: een verkenning van de aandacht voor beweegvaardigheden in de kinderopvang (2019)
- Schoolzwemmen in het speciaal onderwijs, factsheet 2019/21
- Bewegingsonderwijs en sport in het speciaal onderwijs (2019)
- Zwemvaardigheid 2018: inzicht in het zwemdiplomabezit van kinderen en volwassenen, factsheet 2019/19
- Ontwikkeling buitenspelen bij kinderen in Nederland, Factsheet 2018/4
- Rapportage Sport H4: Leren bewegen: in de kinderopvang, op school, thuis, in de wijk en in de sportvereniging
- SMARTMOVES: meer bewegen op school. Waarom en hoe? (2018)