Ga naar de inhoud

Zwemvaardigheid

Hoeveel kinderen halen een of meerdere zwemdiploma’s? Voor welke kinderen is dat lastiger dan gemiddeld? Waar komt dat door? Wat helpt, bijvoorbeeld vanuit beleid, om meer kinderen zwemvaardig te laten worden? Het Mulier Instituut doet hier zowel landelijk als lokaal onderzoek naar.

Zwemvaardigheid en zwemdiploma’s

Een goede zwemvaardigheid draagt bij aan de zwemveiligheid van een kind. De verschillende zwemdiploma’s A, B en C zijn een indicatie voor de zwemvaardigheid. Met een A-diploma heeft iemand vaardigheden om in een zwembad zonder attracties te kunnen zwemmen. Met een C-diploma kan iemand veilig zwemmen in een zwembad met attracties of in buitenwater zonder stroming of grote golfslag. Dit staat gelijk aan de Nationale Norm Zwemveiligheid van de Nationale Raad Zwemveiligheid.

Onderzoek naar zwemvaardigheid

Wij onderzoeken bijvoorbeeld:

Onze expert

Bekijk ook

Het jonge kind

Wij doen onderzoek naar sport en bewegen in de verschillende settingen waarin het jonge kind zich begeeft. Denk bijvoorbeeld aan de kinderopvang, thuisomgeving of publieke ruimte.

Bewegen in en om school

We doen onderzoek naar sport en bewegen in de schoolcontext. Dit is niet alleen bewegingsonderwijs, maar ook bewegen in de klas of in de pauze, en de manier waarop kinderen naar school komen (actieve mobiliteit).

Buitenspelen

We doen onderzoek naar het buitenspeelgedrag van kinderen, hoe je dit kunt stimuleren, en hoe je hiervoor gericht beleid kunt maken.

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief!

Wil je op de hoogte blijven van ons onderzoek? Meld je dan nu aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief, onze persberichten of onze attenderingen!