Evenementen

Sportevenementen

Sportevenementen worden vaak bezien in het licht van de maatschappelijke en politieke doelen die ze kunnen dienen. Het opvijzelen van nationale trots, de onderlinge cohesie, het stimuleren van sportdeelname, het realiseren van economische impact en city marketing zijn voorbeelden van doelen die met het organiseren van sportevenementen worden nagestreefd. Het ministerie van VWS zet hierop in, net als provincies en gemeenten. Naast de overheid manifesteert het bedrijfsleven zich in de sportevenementenbranche. In ruil voor exposure, netwerkmogelijkheden, toegang tot doelgroepen en de associatie met sport investeren ook bedrijven sinds jaar en dag in sportevenementen.

Het Mulier Instituut volgt de ontwikkelingen in de sportevenementenbranche al jarenlang, zowel nationaal als internationaal. Het instituut is met regelmaat gastheer van vergaderingen van de Werkgroep Evaluatie Sportevenementen (WESP) en ontwikkelde instrumenten om impact en effecten van sportevenementen te meten. Daarnaast heeft het Mulier Instituut veel ervaring met het uitvoeren van onderzoek naar de (verwachte) effecten van sportevenementen, variërend van lokale tot internationale top- en breedtesportevenementen. Het Mulier Instituut heeft ook ruime ervaring met adviesprojecten in de sportevenementenmarkt.

Ter bevordering van kennisontsluiting en –implementatie worden rapporten in de kennisbank van het instituut geplaatst, gastcolleges gegeven en presentaties tijdens (internationale) congressen verzorgd.

Uitgelicht

European Para Championships: breed draagvlak, kansen voor sport en samenleving

Gezaghebbende personen in binnen- en buitenland staan positief tegenover het plan om de European Para Championships (EPC) in 2023 in Nederland te organiseren. Dit draagvlak vormt een solide basis om de plannen verder vorm te geven. Dat blijkt uit onderzoek van het Mulier Instituut in opdracht van NOC*NSF.

Uitgelicht

Sport in coronatijd vooral via media gevolgd: bezoek sportevenementen gehalveerd

Nederlanders volgden sport in 2020 vooral via media. Het aantal Nederlanders dat sportwedstrijden of ‑evenementen bezocht is sterk teruggelopen. Dat blijkt uit onderzoek van het Mulier Instituut.

Zoeken in Kennisbank

Lokale sportakkoorden stimuleren betere samenwerking sport- en beweegorganisaties

29 november 2021 | Vrijwel alle trekkers (‘kerngroepen’) van lokale sportakkoorden zien dat hun akkoord eerste resultaten oplevert. Dat bli...

De sportsector halverwege 2021: veerkracht en uitdagingen

26 november 2021 | Sportverenigingen en sportondernemers blijken veerkrachtig in de coronacrisis. Tegelijk hebben ze nog steeds te maken me...

Sport in coronatijd vooral via media gevolgd: bezoek sportevenementen gehalveerd

29 oktober 2021 | Nederlanders volgden sport in 2020 vooral via media. Het aantal Nederlanders dat sportwedstrijden of ‑evenementen bezoch...