Docenten en ouderen waarderen bridge-interventie Denken en Doen
8 oktober 2018
Zowel docenten als ouderen zijn erg tevreden over de bridgelessen die via de interventie Denken en Doen worden georganiseerd. Dankzij het bridgen bouwen deelnemende ouderen een sociaal netwerk op en zien zij elkaar ook buiten de bridgelessen om.
Dit concludeert het Mulier Instituut dat in opdracht van de Nederlandse Bridge Bond een procesevaluatie deed naar de interventie Denken en Doen, dat als doel heeft om het aantal sociale contacten, en daarmee het sociale netwerk van (eenzame) ouderen van 60 jaar en ouder, te vergroten. De denksport bridge wordt hierbij gebruikt om mensen met elkaar te verbinden.
Met behulp van interviews en focusgroepgesprekken evalueerde het Mulier Instituut de praktische toepasbaarheid, de succesfactoren, verbeterpunten en de tevredenheid van de interventie.
Andere belangrijke bevindingen zijn:
- Een belangrijke succesfactor van de interventie is dat het twee jaar duurt. Dit biedt genoeg tijd om het bridgen goed te leren beheersen en om contacten te leggen en te onderhouden.
- Kenmerken van de docenten die bijdragen aan het succes van de interventie zijn geduld, bereidheid vragen (buiten de lessen om) te beantwoorden en goede didactische vaardigheden.
- Het gebruiken van een lesboek dat speciaal is ontwikkeld voor deze doelgroep is volgens de docenten een verbeterpunt.
Klik hier om de procesevaluatie van de interventie Denken en Doen te downloaden.
Neem voor meer informatie contact op met Linda Ooms.