Platform Bewegend Leren met tips om kinderen meer te laten bewegen op school
5 april 2023
Uit onderzoek blijkt dat kinderen van 4-12 jaar zeven uur per dag zitten, waarvan een groot deel op school. Daarnaast voldoet slechts 57% van de kinderen aan de beweegrichtlijnen. Het Mulier Instituut ontwikkelde samen met Kenniscentrum Sport & Bewegen een platform met tips voor leraren in het basisonderwijs om kinderen meer te laten bewegen op school.
Volgens de beweegrichtlijnen is 60 minuten per dag matig tot intensief bewegen essentieel voor een goede motorische, sociale en cognitieve ontwikkeling. Het is duidelijk dat meer bewegen op school nuttig en noodzakelijk is. Maar hoe breng je meer beweging in de schooldag? Het Bewegend Leren Platform helpt daarbij. Op dit platform vind je informatie, concrete tips en inspiratie op het gebied van bewegend leren.
Wat is bewegend leren?
Bewegend leren is een van de middelen om meer beweging in de schooldag te brengen. Tijdens bewegend leren wordt door middel van verschillende bewegingsactiviteiten nieuwe informatie aangeleerd en lesstof geautomatiseerd en inzichtelijk gemaakt. Bijvoorbeeld:
- Een balspel om de tafels te automatiseren
- Het metriek stelsel springen en inzichtelijk maken.
Naast bewegend leren kun je ook gebruik maken van beweegtussendoortjes in de klas. Dit zijn korte beweegactiviteiten die ervoor zorgen dat kinderen zittend leren afwisselen met bewegen.
Beweegtussendoortjes zorgen voor meer aandacht en concentratie van leerlingen in de les. Denk bijvoorbeeld aan energizers, 5-minuten beweegactiviteiten of even vrij (buiten) spelen.
In opdracht van het ministerie van VWS
Het Bewegend Leren Platform is in opdracht van het ministerie van VWS door Mulier Instituut en Kenniscentrum Sport & Bewegen ontwikkeld. Zowel het Mulier Instituut als Kenniscentrum Sport & Bewegen zijn beide onafhankelijke partijen op het gebied van bewegend leren.
Bekijk hier het platform Bewegend Leren.
Neem voor meer informatie contact op met Amika Singh.