Nederland scoort goed op sportinnovatie
Nederlandse sportorganisaties zijn innovatiever dan de gemiddelde Nederlandse organisatie. En sportorganisaties die goed scoren op sportinnovatie, leveren ook hogere prestaties. Zowel op sportief, economisch als maatschappelijk gebied. Dat zijn de belangrijkste conclusies van de eerste Nederlandse Sportinnovatiemonitor, die is uitgevoerd onder ruim honderd sportorganisaties. Het gaat hierbij om organisaties in de topsport, sportverenigingen, ondernemende sportaanbieders en partijen die sporten en bewegen in de openbare ruimte stimuleren. De Sportinnovatiemonitor is uitgevoerd door het Amsterdam Centre for Business Innovation van de UvA en het Mulier Instituut in opdracht van Sportinnovator.
Innovatie in de sport is van groot belang en heeft zowel sportieve als maatschappelijke impact. Betere materialen, betere voeding en betere trainingsmethodes zorgen ervoor dat iedereen op zijn eigen niveau kan bewegen en sporten en tot betere prestaties kan komen. Innovaties in de sport leiden ook tot betere prestaties van onze topsporters. Tot meer medailles, minder blessures en sneller herstel. Maar hoe innovatief is de Nederlandse sport eigenlijk?
Boven het gemiddelde
De definitie van sportinnovatie luidt als volgt: Sportinnovatie betreft de ontwikkeling en/of introductie van nieuwe producten, diensten en sportactiviteiten die de beoefening van sport direct raken en die primair gericht zijn op het bevorderen van sport en bewegen. Uit deze eerste Nederlandse Sportinnovatiemonitor blijkt dat sportorganisaties gemiddeld meer nieuwe innovaties realiseren dan de doorsnee Nederlandse organisatie. De monitor toont daarbij tevens aan dat innovatie ook echt loont. Sportorganisaties die goed scoren op sportinnovatie, leveren hogere prestaties. Niet alleen zijn hun financiële en sportieve prestaties groter; het leidt ook tot meer beoefenaars van de betreffende sport als de sportorganisatie succesvol innoveert. Daarnaast zijn de sporters en de medewerkers duidelijk tevredener over hun sportorganisatie.
Topsport doet het goed, sportverenigingen en recreatiesport blijven achter
Met name topsportevenementen en topsportprogramma’s doen het goed op het gebied van sportinnovatie. De vernieuwing bij sportverenigingen en in de openbare ruimte (ongeorganiseerd hardlopen, wandelen en fietsen) blijft daarbij wat achter. Innovatie betekent daar vaak vooral het aanschaffen van nieuwe sportattributen en faciliteiten, die niet per se ook heel vernieuwend hoeven te zijn. Het overnemen van een succesvolle sportinnovatie krijgt bij sportverenigingen en in de recreatiesport vaak de voorkeur boven het ontwikkelen van een eigen, daadwerkelijk nieuwe innovatie.
Lagere score op R&D en co-creatie
Sportorganisaties investeren relatief weinig in onderzoek en ontwikkeling (R&D) en in samenwerking met externe partijen bij innovatieactiviteiten. Daar is winst te behalen, want uit het onderzoek blijkt ook dat co-creatie met partijen van buiten het eigen netwerk gepaard gaat met een hogere mate van sportinnovatie.
Vervolgonderzoeken
Om de innovatiekracht van Nederlandse sportorganisaties te blijven volgen, wordt de monitor elke drie jaar herhaald. De maatschappelijke impact van sportinnovatie neemt in die vervolgonderzoeken een prominente plaats in. Ook zal er internationaal vergelijkend onderzoek plaatsvinden.
Bekijk de gehele Nederlandse Sportinnovatiemonitor.
Neem voor meer informatie contact op met Remco Hoekman.