Het MI in TSG: doelgroep betrekken bij evaluatie van programma’s
Als je programma’s voor gezondheidsbevordering evalueert, is het belangrijk de doelgroep daarbij te betrekken. Maar daarvoor is niet alleen een geschikt evaluatie-instrument nodig: ook aan de kant van de betrokken professionals liggen uitdagingen. Dat schrijven onderzoekers Irma Huiberts, Dorine Collard en Amika Singh en collega’s van de Hogeschool van Amsterdam in Tijdschrift voor Gezondheidswetenschappen.
Samen met JOGG-professionals is een instrument ontwikkeld om die aanpak te evalueren met de doelgroep (ouders en kinderen). Een aantal randvoorwaarden bleek belangrijk voor deze vorm van evalueren:
- Professionals moeten het belang inzien en het instrument goed kunnen toepassen.
- Professionals moeten tijd en ruimte krijgen om de doelgroep te betrekken.
Zonder deze participatieve evaluatie blijft onduidelijk of een aanpak goed aansluit bij de behoeften van de doelgroep.
Lees het artikel ‘Samen evalueren met de doelgroep: lessen uit de ontwikkeling van een participatief evaluatie-instrument’ in het Tijdschrift voor Gezondheidswetenschappen.
Neem voor meer informatie contact op met Irma Huiberts.