Sportnext

6 maart 2017

De toekomst van sportapps: one size fits one – Paul Hover

Eén op de drie Nederlanders – 4,1 miljoen personen van 16 jaar of ouder – gebruikt elektronische hulpmiddelen zoals apps, activity trackers en smartwatches bij sport en bewegen. Onder frequente sporters is dat aandeel hoger dan onder degenen die minder vaak sporten: van de fanatiekelingen gebruikt meer dan de helft een elektronisch hulpmiddel. Lees verder

15 december 2014

De toekomst van de Nederlandse fitnessbranche – Paul Hover

Hoe staat de Nederlandse fitnessbranche ervoor? Is het fitnesscentrum nog ‘the place to be’? De rek is uit de toename van de traditionele fitnessaanbieders, de groei van het low-cost aanbod is niet te stuiten en heroriëntatie-, bezinnings- en herpositioneringsprocessen domineren de sector. Tijd om de balans op te maken. Dit artikel is gebaseerd op de presentatie die Paul Hover mocht verzorgen tijdens het 14e IHRSA European Congress dat in Amsterdam georganiseerd werd.

Klik hier voor het volledige artikel.

19 mei 2014

De marktomvang van de Europese fitnessindustrie – Jerzy Straatmeijer

Fitness behoort tot de meest beoefende sporten in Europa. Ondanks de economische crisis is de Europese fitnessmarkt nog steeds groeiende. Volgens een laatste schatting gebaseerd op de Eurobarometer kwam het totale aantal fitnessleden in 2013 uit op zo’n 45 miljoen leden. Maar wat is nu de omvang en economische betekenis van de Europese fitnessmarkt? In welke landen is deze het grootst en waar liggen de kansen?

Lees het hele artikel hier.

14 april 2014

Gravel: fors verlies in marktaandeel maar onverminderd geliefd – Sven Bakker

Gravel wordt door de tennisser in Nederland gezien als beste baansoort om op te tennissen. In tien jaar tijd is echter een derde van alle gravelbanen in Nederland verdwenen en veelal vervangen door kunstmatige tennisbanen. Het beste product op de markt, maar toch een fors verlies in marktaandeel. In dit artikel het hoe en waarom van dit, op het eerste oog, opmerkelijke verschijnsel, wat dit betekent voor producten van tennisschoenen en -ballen en antwoord op de vraag: moeten de gravelbijters alvast op zoek naar een huis en tennisvereniging in Spanje?

Lees het hele artikel hier.  

17 maart 2014

Blijft sport betaalbaar voor iedereen? – Jerzy Straatmeijer

Zes economisch zware jaren op rij hebben inmiddels de sportsector geraakt. Het merendeel van de Nederlandse gemeenten (93 %) geeft aan te bezuinigen op sport als gevolg van de recessie. Nederlandse sportverenigingen voelen hier de gevolgen van en zien gemeentelijke subsidies slinken en tarieven van sportaccommodaties stijgen. Daarnaast nemen ook sponsorinkomsten af waardoor steeds meer sportverenigingen zich zorgen maken over het sluitend krijgen van de jaarlijkse begroting. Dat sport als gevolg van dit alles in de toekomst duurder zal worden lijkt haast onvermijdelijk.

Lees het hele artikel hier.

27 januari 2014

Huishoudelijke sportbudgetten 2014 en verder: niet veel, maar toereikend? –  Jerzy Straatmeijer

De wereldwijde economie verkeert sinds 2008 in zwaar weer. Ook 2013 zal voor de Nederlandse economie de boeken ingaan als een recessiejaar. Veel huishoudens voelen de gevolgen hiervan in hun portemonnee. Volgens onderzoek van het Nibud bespaarde 70 procent van de Nederlandse huishoudens in 2013 op consumptieve bestedingen. Alle inkomensgroepen van laag tot hoog bezuinigen. De helft van hen heeft het gevoel niet méér te kunnen bezuinigen dan ze nu al doen. Hobby’s, waartoe sport gerekend mag worden, staan ergens onderaan de lijst van meest genoemde bezuinigingsposten.

Lees het hele artikel hier.

21 oktober 2013

De Nederlandse sporteconomie blijft overeind, óók in tijden van recessie – Jerzy Straatmeijer

Sport is meer dan een spelletje waarbij je kunt winnen of verliezen. Achter sport schuilt een heuse “sporteconomie”. Nederlandse huishoudens besteden geld om zelf te kunnen sporten en om sportevenementen bij te kunnen wonen. Om dit alles mogelijk te maken leveren het bedrijfsleven, de overheid en tal van andere organisaties de nodige sportgoederen en –diensten. En dat brengt geld in het laatje bij velen. Kortom, sport voegt waarde toe aan de Nederlandse economie. Maar wat is de toegevoegde waarde van de sporteconomie, hoeveel geld gaat er om in de sport en waaraan besteden Nederlanders hun geld als het gaat om sport? En minstens zo belangrijk: hoe levensvatbaar is de sporteconomie nog in tijden van recessie?

Lees het hele artikel hier.

23 september 2013

Van Jong Ajax naar FC Mokum – Sven Bakker

Met ingang van dit voetbalseizoen spelen Jong Ajax, Jong PSV en Jong Twente betaald voetbal in de Jupiler League. De drie ploegen zijn de tweede elftallen van respectievelijk Ajax, PSV en FC Twente, waarin hoofdzakelijk jeugdige voetballers spelen om ervaring op te doen in het betaald voetbal. Jong Ajax, Jong PSV en Jong Twente worden direct gelinkt aan hun moederteams, maar kunnen zij niet beter onder een andere verenigingsnaam gaan spelen? Bijvoorbeeld met als doel de omzet te verhogen of ten behoeve van regiomarketing?

Lees het hele artikel hier.

19 augustus 2013

London 2012: minder  méér bestedingen – Paul Hover

In toenemende mate wordt door Nederlandse overheden de potentiële maatschappelijke betekenis van (mega-)sportevenementen erkend. Omdat investeren in sportevenementen kan bijdragen aan het realiseren van beleidsdoelen kunnen sportevenementen rekenen op steun van gemeente, provincie of Rijk. Eén van de zaken die in die context vaak aan orde komt is de economische betekenis van een evenement. Uitgaven van evenementenbezoekers spelen daarin een belangrijke rol. In dit artikel wordt antwoord gegeven op de vraag hoeveel buitenlandse bezoekers het Verenigd Koninkrijk en Londen gedurende de periode van de Olympische en Paralympische Spelen van 2012 hebben getrokken. Daarnaast wordt beschreven wat hun uitgaven zijn geweest. En hoe verhoudt die ontwikkeling zich tot andere zomerspelen?

Lees het hele artikel hier.

27 mei 2013

De tennismarkt in huidige economische tijden – Sven Bakker

Het is een gekke gedachte. Je loopt op een zonnige vrijdagmiddag over de markt in het plaatselijke dorp en bij twee standjes staan mensen groente en fruit te verkopen. Bij één van hen staat de jou wel bekende boer die er wekelijks staat; bij het andere standje staan opeens twee afgevaardigden van de gemeente komkommers (twee voor één euro) aan te prijzen. Concurrentie tussen de commerciële boer en de gemeente. Een markt waar de gemeente direct concurreert met de commerciële partij – het lijkt vrij onlogisch dat deze situatie zich in het echt voordoet, alhoewel… Het thema van privatisering en verzelfstandiging van publieke partijen is aan de orde van de dag, bijvoorbeeld in de zorgsector, het onderwijs en het openbaar vervoer. Ook sportaccommodaties bevinden zich op zo’n markt waar zowel gemeenten als commerciële partijen op actief zijn.

Lees het hele artikel hier.

22 april 2013

Derde loopgolf dient zich aan – Paul Hover

Hardlopen als taboe: In de jaren zestig werd hardlopen in de openbare ruimte door menigeen geassocieerd met criminele activiteiten. Immers, zo was de gedachte, de politie moest je op de hielen zitten, waarom zou je het anders op een rennen zetten? De sociale weerstand tegen hardlopen in de openbare ruimte is verleden tijd. Sterker: popsterren, acteurs en toppolitici laten zich graag hardlopend fotograferen omdat dat positief bijdraagt aan hun imago. Het vaststellen van de hardloopdeelname na 2003 is niet eenvoudig omdat onderzoek naar sportdeelname in die periode op verschillende manieren is uitgevoerd waardoor de ontwikkeling tot 2003 niet te vergelijken is met die daarna. Wel is duidelijk dat de deelname aan hardlopen tussen 2006 en 2011 tamelijk constant was: ongeveer één op de tien Nederlanders deed minstens één keer per jaar aan hardlopen

Lees het hele artikel hier.

18 maart 2013

WK wielrennen in Limburg goed voor economische impact van 29 miljoen euro – Sven Bakker

Marianne Vos en de Belgische wielrenner Philippe Gilbert kwamen vorig jaar september glansrijk als winnaars over de streep bij de wereldkampioenschappen in Limburg. De organisatie en de internationale wielerunie (UCI) waren lovend over het evenement en verklaarden dat het aantal bezoekers alle verwachtingen overtrof. Een evaluatie van dit evenement , uitgevoerd door de Zuyd Hogeschool in samenwerking met het Mulier Instituut en de NHTV uit Breda in opdracht van de Provincie Limburg, geeft ondermeer inzicht in het aantal bezoekers en hoeveel deze bezoekers hebben uitgegeven, ook wel de economische impact genoemd.

Lees het hele artikel hier.

18 februari 2013

Supersize my event – Paul Hover

De sportwereld oefent op veel bedrijven een grote aantrekkingskracht uit. De onvoorspelbaarheid die de (competitieve) sport eigen is, de toegang tot interessante netwerken, maar ook de associatie met waarden als ‘teamspirit’, ’fair play’, gezondheid en ’het beste uit jezelf halen’ zijn drijfveren voor bedrijven om te investeren in sport.

Lees het hele artikel hier.

14 januari 2013

Richard Branson zorgt voor opschudding in de tenniswereld met handicapsysteem – Sven Bakker

Stilstand is achteruitgang, ook in de sportwereld. Sporten, en met name de sportbonden, hebben er baat bij uitval van bestaande leden te voorkomen en tegelijkertijd nieuwe doelgroepen aan te trekken en markten aan te boren door de attractiviteit van een sport te verhogen. Tennis is een goed voorbeeld van een product dat zich verder ontwikkelt: van een traditionele en populaire sport naar een sport die wordt vermarkt als straattennis, beachtennis en touchtennis.

Lees het hele artikel hier.

4 december 2012

Laten we niet te vroeg juichen – Paul Hover

In het Londense Olympisch Park is de vlag met de vijf ringen gestreken en is de Olympische vlam gedoofd. De Spelen van 2012 hebben de Engelsen ervaren als een groot succes, niet in de laatste plaats omdat de top-4 ambitie is waargemaakt.

Lees het hele artikel hier.

13 november 2012

Sportdeelname komt (nog) niet uit startblokken – Sven Bakker

On your marks. Get set. Go. Hoewel het startsignaal voor een stijging van de Nederlandse sportdeelnamecijfers al enige tijd geleden heeft geklonken, lijkt een vertrek uit de startblokken moeilijker dan gedacht. In 2008 werd de ‘olympische’ ambitie uitgesproken dat in 2016 75% van de Nederlanders aan sport deelneemt, maar uit recent onderzoek van het Mulier Instituut blijkt dat de sportdeelname sindsdien op 65% is blijven staan.

Lees het hele artikel hier.

7 oktober 2012

Fitnesscentra en sportverenigingen: bouwen aan de Senseo van de sportbranche? – Paul Hover

Samenwerking, netwerk- of ketenvorming, allianties: we zien het steeds vaker. Je zou je bijna afvragen of successen nog zonder samenwerking geboekt kunnen worden. Wellicht het schoolvoorbeeld van een succesvolle strategische alliantie is het Senseo koffie-apparaat.

Lees het hele artikel hier.