Gegevens uit Bibliotheek

Sportfans. Volgen van sport via media.

auteur(s):
Sonck, N., Dool, R. van den
uitgever:
Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP)
jaar:
2015
collatie:
In A. Tiessen-Raaphorst (red.). Rapportage sport 2014 (pp. 85-100)
documenten:

Sportfans : volgen van sport via media

samenvatting:

Dit hoofdstuk in de 'Rapportage sport 2014' gaat over het volgen van sport via media. Van sportmoeheid via media lijkt vandaag de dag geen sprake. Een ruime meerderheid (62%) volgt minstens wekelijks sport via diverse media. Vooral de tv is daarbij populair, al maakt men op dagelijkse basis even zo vaak gebruik van gedrukte media en internet om sport te raadplegen. De grote internationale sportevenementen (Olympische Spelen, voetbalkampioenschappen) blijven kijkers trekken. De kijktijd van de Olympische Spelen verdubbelde zelfs tussen 2008 en 2014, terwijl de zendtijd niet toenam. Dit kan deels te maken hebben met verschillen in tijdzones waar de spelen plaatsvinden en dus van de uitzendmomenten. Zowel bij zenders als kijkers blijkt beduidend minder belangstelling te zijn voor de Paralympische dan de Olympische Spelen. Ook het verschil in online berichtgeving op nieuwssites en sociale media wijst daarop. Door technologische ontwikkelingen is het in toenemende mate mogelijk om, naast sportprestaties van anderen in real-time te volgen, de eigen sportprestaties met anderen te dele (via sociale media) en het eigen sport- en beweeggedrag te monitoren (via draagbare apparaten). Hierdoor raken passieve en actieve sportdeelname met elkaar verweven.

dit is een hoofdstuk uit :
Tiessen-Raaphorst, A. (2015). Rapportage sport 2014 (316 p. bijl. fig. ill. tab. Met lit. opg. ISBN: 9789037707311). : Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP)