Minder scholen in het speciaal basisonderwijs bieden schoolzwemmen aan
In 2023 bieden minder scholen in het speciaal basisonderwijs (SBO) schoolzwemmen aan dan in 2019. Dit percentage daalde van 38 naar 29 procent. In het speciaal onderwijs (SO) daalde het ook, maar lichter. Dit blijkt uit onderzoek van het Mulier Instituut onder de Nederlandse scholen in het speciaal (basis)onderwijs.

Schoolzwemmen vooral gericht op zwemdiploma’s
Op 47 procent van de scholen in het SO is schoolzwemmen gericht op het halen van zwemdiploma’s. In het SBO biedt 65 procent van de scholen deze vorm van schoolzwemmen aan. De rest gebruikt het als een ‘natte gymles’, of een combinatie van beide.
Het behalen van één of meerdere diploma’s tijdens het schoolzwemmen kan uitkomst bieden voor kinderen die veel belemmeringen ervaren bij zwemlesaanbod buiten schoolzwemmen.
Schoolzwemmen geen vervanging van bewegingsonderwijs
Op de meeste SO- en SBO-scholen valt het schoolzwemmen niet onder de uren voor bewegingsonderwijs. Schoolzwemmen leidt op deze scholen dus niet tot minder bewegingsonderwijs.
Vragenlijst onder schoolleiders in het speciaal (basis)onderwijs
De resultaten van dit onderzoek zijn gebaseerd op vragenlijstonderzoek onder 316 schoolleiders in het speciaal (basis)onderwijs.
Deze publicatie maakt deel uit van het grotere onderzoek naar ‘Bewegingsonderwijs en sport in het gespecialiseerd en praktijkonderwijs’. In deze factsheet worden de resultaten over schoolzwemmen uitgelicht.
Meer nieuws over dit thema
Een derde van de sportverenigingen krijgt hulp van externe ondersteuners
Bij 35 procent van de sportverenigingen in Nederland was in 2024 een externe ondersteuner betrokken. Bij 8 procent van deze verenigingen waren zelfs meerdere verschillende ondersteuners. De functietitel van deze ondersteuner varieert. Het vaakst worden 'verenigingsondersteuner' en 'buurtsportcoach' genoemd.
Buurtsportcoach Plus: extra kennis helpt bij werk als buurtsportcoach
In de pilot Buurtsportcoach Plus (BSC Plus) volgen buurtsportcoaches een extra opleiding. Die levert veel kennis op over gezondheid en een gezonde leefstijl. Ze leren specifieke doelgroepen te bereiken. Deze vaardigheden helpen om meer inwoners van hun gemeente te bereiken en om verbinding te leggen tussen het zorg- en sportdomein.
Duurzaamheid in sportsector: kansen voor onderzoek en onderwijs om blik te verbreden
De Nederlandse sportsector is op het gebied van duurzaamheid vooral bezig met energieverbruik. Andere onderdelen, zoals biodiversiteit en landgebruik, blijven grotendeels buiten beeld. Onderzoekers en docenten kunnen de sportsector helpen deze focus te verbreden.