Meer aandacht voor bewegen nodig in opleiding tot pedagogisch medewerker
Bewegen moet meer aandacht krijgen in de opleiding tot (gespecialiseerd) pedagogisch medewerker. Bijvoorbeeld door het thema bewegen op te nemen in de visie van de opleiding, het een prominente plek in het curriculum te geven en de verbinding met de praktijk te vergroten. Dit blijkt uit onderzoek van het Mulier Instituut onder coördinatoren en docenten van opleidingen.

Bewegen heeft nog geen structurele plek
Het thema bewegen heeft momenteel geen structurele plek in de opleiding tot (gespecialiseerd) pedagogisch medewerker. Dat is wel nodig, want voldoende en gevarieerd bewegen is een voorwaarde voor de gezonde groei en ontwikkeling van kinderen. Pedagogisch professionals spelen hierbij een essentiële rol.
Bewegen is vaak geen onderdeel van de visie van de opleiding. In de vakken of stages heeft het thema vaak een indirecte plek. Coördinatoren en docenten erkennen het belang van bewegen en pleiten ervoor het een prominentere en structurelere plek te geven binnen de opleiding.
Stimuleer enthousiasme en vergroot bekwaamheid
Twee elementen zijn belangrijk: het enthousiasme en de bekwaamheid van pedagogisch professionals om bewegen bij kinderen te stimuleren. Deze kunnen we vergroten door het thema bewegen te borgen in de opleiding tot (gespecialiseerd) pedagogisch medewerker.
Bijvoorbeeld door:
- scholing over het belang van bewegen;
- aandacht voor de leefstijl van studenten zelf;
- het oefenen van vaardigheden om bewegen te stimuleren;
- verbinding tussen opleiding en praktijk, zodat stagelocaties het oefenen van deze vaardigheden beter kunnen faciliteren.
Interviews met coördinatoren en docenten van opleidingen
Voor dit onderzoek hebben we interviews gehouden met coördinatoren en docenten van opleidingen tot (gespecialiseerd) pedagogisch medewerker. We vroegen ze hoe het thema bewegen onderdeel is van de visie en het curriculum van de opleiding, welke wensen er zijn rondom dit thema en of ze het beweegadvies toepassen in de opleiding. Op basis van deze data hebben we in kaart gebracht hoe het thema bewegen onderdeel is van opleidingen tot pedagogisch medewerker.
Meer nieuws over dit thema

Steeds meer gemeenten voeren fietsprogramma Doortrappen uit om ouderen veilig te laten fietsen
Steeds meer gemeenten voeren het fietsprogramma Doortrappen uit. Nu is het belangrijk dat het programma in gemeentelijk beleid vastligt. En aandacht is voor het bereiken van ouderen die nog minder actief zijn.

Bekendheid buurtsportcoaches neemt langzaam toe
De bekendheid van buurtsportcoaches neemt toe onder de Nederlandse bevolking. In 2024 kende een derde (33%) van de Nederlanders een functionaris als de buurtsportcoach. In 2018 was dat nog maar een op de vijf (21%).

Monitor Sportakkoord II: meer clubondersteuning en veel draagvlak voor sociale veiligheid in de sport
In steeds meer gemeenten krijgen verenigingen ondersteuning en is er veel draagvlak om de sociale veiligheid in de sport verder te vergroten. Regionale samenwerking kan hier, vooral in kleinere gemeenten, verder bij helpen.