Combinatiefunctionaris onderwijs en cultuurcoach van meerwaarde als lokale verbinders
De combinatiefunctionaris onderwijs en de cultuurcoach zijn profielen uit de Brede Regeling Combinatiefuncties (BRC). Deze functionarissen verbinden sport en cultuur in een gemeente met andere organisaties en sectoren. Bijvoorbeeld met scholen. In die verbinding zit de belangrijkste meerwaarde van hun werk. Dat blijkt uit onderzoek van het Mulier Instituut.
Combinatiefunctionaris onderwijs
De 1.406 combinatiefunctionarissen onderwijs in Nederland versterken lokale verbindingen. Zo zorgen ze dat kinderen en jongeren mee kunnen doen aan sport, bewegen en cultuur. Ze koppelen scholen aan bijvoorbeeld sport- en cultuuraanbieders. En ze organiseren zelf sport- en cultuuractiviteiten of ondersteunen leerkrachten.
Daarmee spelen ze een belangrijke rol in het opzetten en aanjagen van sport-, beweeg- en cultuuraanbod op en rond scholen. En in het bevorderen van sport- en cultuurdeelname bij kinderen.
Cultuurcoach
De 1.147 cultuurcoaches in Nederland zetten zich in om zoveel mogelijk mensen te laten deelnemen aan kunst en cultuur. De meesten stimuleren cultuureducatie op en rond scholen. Daarvoor ontwikkelen ze bijvoorbeeld een kunst- en erfgoedmenu. Of ondersteunen ze scholen bij het opstellen van een cultuurvisie.
Zo verbreden en versterken cultuurcoaches de mogelijkheden tot cultuurbeoefening op scholen en in de vrije tijd. Ook zorgen ze voor meer samenwerking tussen lokale cultuuraanbieders.
Inzet BRC-functionaris als vakdocent daalt
Een deel van de combinatiefunctionarissen onderwijs, maar ook andere BRC-functionarissen, werkt (ook) als vakdocent bewegingsonderwijs. Vanaf 2027 mogen gemeenten dat niet meer vanuit de BRC financieren. Toen dat eind 2022 bekend werd, startte direct een duidelijke daling in het aantal gemeenten en aantal fte. In 2022 zetten 202 gemeenten BRC-functionarissen in als vakleerkracht bewegingsonderwijs. In 2024 waren dat nog 115 gemeenten.
Deze afbouw opvangen is voor gemeenten soms een complexe puzzel. De afbouw heeft invloed op de uitvoering van de BRC in gemeenten, op scholen en op functionarissen zelf. Gemeenten en scholen moeten opnieuw bekijken hoe ze de financiering van vakleerkrachten en BRC-werkzaamheden regelen. Voor sommige BRC-functionarissen, waaronder combinatiefunctionarissen onderwijs, komt daarmee een flink deel van hun werk onder druk te staan.
Verdiepend onderzoek naar BRC-profielen
Binnen de BRC zijn er sinds 2023 zes functieprofielen. We doen naar elk van deze profielen een verdiepend onderzoek. Dat gaat over de doelen, werkzaamheden en opbrengsten van de functie. Dit jaar keken we naar de combinatiefunctionaris onderwijs en de cultuurcoach. Daarnaast houden we elk jaar bij hoe het gaat met het afbouwen van de vakleerkracht bewegingsonderwijs vanuit de BRC.
Voor deze onderzoeken voerden we gesprekken met functionarissen, werkgevers en beleidsmedewerkers. Daarnaast zetten we vragenlijsten uit onder functionarissen, schoolbestuurders en beleidsmedewerkers.
Lees de volledige informatie in de rapporten:
Meer nieuws over dit thema
Buurtsportcoach Plus: extra kennis helpt bij werk als buurtsportcoach
In de pilot Buurtsportcoach Plus (BSC Plus) volgen buurtsportcoaches een extra opleiding. Die levert veel kennis op over gezondheid en een gezonde leefstijl. Ze leren specifieke doelgroepen te bereiken. Deze vaardigheden helpen om meer inwoners van hun gemeente te bereiken en om verbinding te leggen tussen het zorg- en sportdomein.
Duurzaamheid in sportsector: kansen voor onderzoek en onderwijs om blik te verbreden
De Nederlandse sportsector is op het gebied van duurzaamheid vooral bezig met energieverbruik. Andere onderdelen, zoals biodiversiteit en landgebruik, blijven grotendeels buiten beeld. Onderzoekers en docenten kunnen de sportsector helpen deze focus te verbreden.
Veel gemeenten stimuleren fietsen, maar alleen campagnes zijn niet genoeg
Ruim drie kwart van de Nederlandse gemeenten zet zich in om fietsen te stimuleren. Dat doen ze vooral via campagnes, vooral gericht op oudere inwoners. Maar om mensen structureel aan het fietsen te krijgen, is meer nodig dan alleen campagnes.