Ga naar de inhoud

Meer aandacht voor bewegen nodig in opleiding tot pedagogisch medewerker

Bewegen moet meer aandacht krijgen in de opleiding tot (gespecialiseerd) pedagogisch medewerker. Bijvoorbeeld door het thema bewegen op te nemen in de visie van de opleiding, het een prominente plek in het curriculum te geven en de verbinding met de praktijk te vergroten. Dit blijkt uit onderzoek van het Mulier Instituut onder coördinatoren en docenten van opleidingen.  

Studente in een bibliotheek

Bewegen heeft nog geen structurele plek  

Het thema bewegen heeft momenteel geen structurele plek in de opleiding tot (gespecialiseerd) pedagogisch medewerker. Dat is wel nodig, want voldoende en gevarieerd bewegen is een voorwaarde voor de gezonde groei en ontwikkeling van kinderen. Pedagogisch professionals spelen hierbij een essentiële rol. 

Bewegen is vaak geen onderdeel van de visie van de opleiding. In de vakken of stages heeft het thema vaak een indirecte plek. Coördinatoren en docenten erkennen het belang van bewegen en pleiten ervoor het een prominentere en structurelere plek te geven binnen de opleiding.  

Stimuleer enthousiasme en vergroot bekwaamheid  

Twee elementen zijn belangrijk: het enthousiasme en de bekwaamheid van pedagogisch professionals om bewegen bij kinderen te stimuleren. Deze kunnen we vergroten door het thema bewegen te borgen in de opleiding tot (gespecialiseerd) pedagogisch medewerker.  

Bijvoorbeeld door: 

  • scholing over het belang van bewegen;  
  • aandacht voor de leefstijl van studenten zelf;  
  • het oefenen van vaardigheden om bewegen te stimuleren; 
  • verbinding tussen opleiding en praktijk, zodat stagelocaties het oefenen van deze vaardigheden beter kunnen faciliteren. 

Interviews met coördinatoren en docenten van opleidingen 

Voor dit onderzoek hebben we interviews gehouden met coördinatoren en docenten van opleidingen tot (gespecialiseerd) pedagogisch medewerker. We vroegen ze hoe het thema bewegen onderdeel is van de visie en het curriculum van de opleiding, welke wensen er zijn rondom dit thema en of ze het beweegadvies toepassen in de opleiding. Op basis van deze data hebben we in kaart gebracht hoe het thema bewegen onderdeel is van opleidingen tot pedagogisch medewerker. 

Meer nieuws over dit thema

Opbrengsten BRC lastig zichtbaar te maken

De Brede Regeling Combinatiefuncties (BRC), die inclusief z’n voorgangers al sinds 2008 bestaat, heeft veel opgeleverd. Toch is de impact lastig zichtbaar te maken. Het helpt om na te denken over hoe de betrokken niveaus (Rijk, gemeente en BRC-functionaris) zich tot elkaar verhouden.

Combinatiefunctionaris onderwijs en cultuurcoach van meerwaarde als lokale verbinders

De combinatiefunctionaris onderwijs en de cultuurcoach zijn profielen uit de Brede Regeling Combinatiefuncties. Deze functionarissen verbinden sport en cultuur in een gemeente met andere organisaties. Bijvoorbeeld met scholen. Die verbinding is de belangrijkste meerwaarde van hun werk.

Buurtsportcoach Plus: extra kennis helpt bij werk als buurtsportcoach

In de pilot Buurtsportcoach Plus (BSC Plus) volgen buurtsportcoaches een extra opleiding. Die levert veel kennis op over gezondheid en een gezonde leefstijl. Ze leren specifieke doelgroepen te bereiken. Deze vaardigheden helpen om meer inwoners van hun gemeente te bereiken en om verbinding te leggen tussen het zorg- en sportdomein.