Ga naar de inhoud

Meer aandacht voor bewegen nodig in opleiding tot pedagogisch medewerker

Bewegen moet meer aandacht krijgen in de opleiding tot (gespecialiseerd) pedagogisch medewerker. Bijvoorbeeld door het thema bewegen op te nemen in de visie van de opleiding, het een prominente plek in het curriculum te geven en de verbinding met de praktijk te vergroten. Dit blijkt uit onderzoek van het Mulier Instituut onder coördinatoren en docenten van opleidingen.  

Studente in een bibliotheek

Bewegen heeft nog geen structurele plek  

Het thema bewegen heeft momenteel geen structurele plek in de opleiding tot (gespecialiseerd) pedagogisch medewerker. Dat is wel nodig, want voldoende en gevarieerd bewegen is een voorwaarde voor de gezonde groei en ontwikkeling van kinderen. Pedagogisch professionals spelen hierbij een essentiële rol. 

Bewegen is vaak geen onderdeel van de visie van de opleiding. In de vakken of stages heeft het thema vaak een indirecte plek. Coördinatoren en docenten erkennen het belang van bewegen en pleiten ervoor het een prominentere en structurelere plek te geven binnen de opleiding.  

Stimuleer enthousiasme en vergroot bekwaamheid  

Twee elementen zijn belangrijk: het enthousiasme en de bekwaamheid van pedagogisch professionals om bewegen bij kinderen te stimuleren. Deze kunnen we vergroten door het thema bewegen te borgen in de opleiding tot (gespecialiseerd) pedagogisch medewerker.  

Bijvoorbeeld door: 

  • scholing over het belang van bewegen;  
  • aandacht voor de leefstijl van studenten zelf;  
  • het oefenen van vaardigheden om bewegen te stimuleren; 
  • verbinding tussen opleiding en praktijk, zodat stagelocaties het oefenen van deze vaardigheden beter kunnen faciliteren. 

Interviews met coördinatoren en docenten van opleidingen 

Voor dit onderzoek hebben we interviews gehouden met coördinatoren en docenten van opleidingen tot (gespecialiseerd) pedagogisch medewerker. We vroegen ze hoe het thema bewegen onderdeel is van de visie en het curriculum van de opleiding, welke wensen er zijn rondom dit thema en of ze het beweegadvies toepassen in de opleiding. Op basis van deze data hebben we in kaart gebracht hoe het thema bewegen onderdeel is van opleidingen tot pedagogisch medewerker. 

Meer nieuws over dit thema

Oratie Remco Hoekman: om sociale ongelijkheid in sport te dempen, moet overheid meer maatwerk leveren

Overheidsbeleid om meer mensen aan het sporten te krijgen, werkt helaas niet voor iedereen. Dat komt onder meer omdat 75 procent van de gemeentelijke gelden naar accommodaties gaat, zonder daarmee echt te sturen op sportstimulering.

Veel verschil in functietitels BRC-functionarissen

Vanuit de Brede Regeling Combinatiefuncties (BRC) kunnen gemeenten functionarissen inzetten om deelname aan sport en cultuur te verhogen. In de regeling staan sinds 2023 zes functieprofielen. In de praktijk gebruiken gemeenten allerlei verschillende benamingen.

Lokale invulling BRC zorgt voor uiteenlopende opbrengsten

Functionarissen die gemeenten inzetten vanuit de Brede Regeling Combinatiefuncties (BRC), zorgen voor allerlei opbrengsten. In vrijwel alle gemeenten werken ze aan de drie ambities van de BRC: meedoen (96%), sterke aanbieders (92%) en sterke verbindingen (86%). Door verschillen in de lokale invulling lopen de opbrengsten soms sterk uiteen.