Het MI in S&S: hoe bereik je mensen die niet sporten?
16 januari 2024
Hoe bereik je niet-sporters? Daarover schreef onderzoeker Remko van den Dool in de tweede helft van 2023 een serie van drie artikelen in vaktijdschrift Sport & Strategie. De centrale vraag is of deze groep is te bereiken en hoe dat dan zou kunnen.
1. De minder sportieve Nederlanders bereiken: startpositie
Het doel van het Sportakkoord II is om meer Nederlanders te laten sporten en bewegen. Het Preventieakkoord streeft naar een beweegdeelname van 75 procent in 2040. De Nederlandse Sportraad wil een gelijk percentage sporters bereiken. Maar hoe bereik je deze niet-sporters? In dit eerste artikel schetst Van den Dool de startpositie: welke groepen blijven achter, welke actuele ontwikkelingen spelen er en hoe ziet de huidige ‘sportmarkt’ eruit?
Lees het artikel ‘De minder sportieve Nederlanders bereiken: startpositie‘.
2. Bereiken, motiveren en vorming van sportieve gewoonten
Om de doelen van het Sportakkoord II te halen is het essentieel dat we mensen die weinig sporten en bewegen bereiken. In dit tweede artikel bespreekt Van den Dool drie voorwaarden om mensen die weinig sporten en bewegen te bereiken. De eerste voorwaarde van zo’n veranderingsproces is in contact komen met de doelgroep. Vervolgens is motiveren om (meer) sportieve activiteiten te gaan beoefenen belangrijk. Tot slot gaat het om het vormen van nieuwe gewoonten.
Lees het artikel ‘Bereiken, motiveren en vorming van sportieve gewoonten‘.
3. Niet-sportieve mensen bereiken met marketing-methoden
Hoe bereiken we mensen met beweegarmoede en verleiden we hen om meer te sporten en te bewegen? In dit laatste deel bespreek ik de rol van marketing hierbij: Wat is het nut van marketing om mensen in beweging te krijgen en welke marketingtechnieken zijn daarbij van belang?
Lees het artikel ‘Niet-sportieve mensen bereiken met marketing-methoden‘.
Neem voor meer informatie contact op met Remko van den Dool.