Ga naar de inhoud

Onderwerpen

Bewegen in en om school

We volgen de ontwikkelingen in het bewegingsonderwijs, en breder op het gebied van sport en bewegen in en om school.

Buitenspelen

We doen onderzoek naar het buitenspeelgedrag van kinderen, hoe je dit kunt stimuleren, en hoe je hiervoor gericht beleid kunt maken.

Het jonge kind

Wij doen onderzoek naar sport en bewegen in de verschillende settingen waarin het jonge kind zich begeeft. Denk bijvoorbeeld aan de kinderopvang, thuisomgeving of publieke ruimte.

Zwemvaardigheid

Hoeveel kinderen halen een of meerdere zwemdiploma’s? Voor welke kinderen is dat lastiger dan gemiddeld? Waar komt dat door? Wat helpt, bijvoorbeeld vanuit beleid, om meer kinderen zwemvaardig te laten worden? Hier doen we zowel landelijk als lokaal onderzoek naar.

Uitgelicht

Promotieonderzoek Beweegwijsheid

Het doel van dit onderzoek is om een tool te ontwikkelen die de beweegwijsheid van kinderen op de basisschool volgt. Aan de hand van deze tool willen we kinderen en ouders een passend beweegadvies geven. Dit beweegadvies moet kinderen stimuleren om regelmatig en met plezier te bewegen en sporten.

Buitenspelen op klimrek

Monitoring Sportakkoord: vaardig in bewegen

Het verbeteren van de motorische vaardigheid van kinderen is een belangrijk aandachtspunt in het Nationaal Sportakkoord. Onder andere om het plezier in sporten te vergroten en zo een leven lang sporten en bewegen te stimuleren. Het Mulier Instituut monitort de voortgang op het thema Vaardig in bewegen.

Het laatste nieuws over dit thema

Voortgang Sportakkoord II: inclusie en bewegende jeugd nog niet de norm, maar de basis ligt er 

Het merendeel van de gemeenten realiseert de randvoorwaarden die nodig zijn voor de ambities van Sportakkoord II. De partners pakken hun rol op om te komen tot meer inclusie en sociaal diverse sportomgevingen. Dat blijkt uit het voortgangsrapport van het Mulier Instituut.

Meer kinderen hebben A-, B- én C-diploma; zwemvaardigheid kwetsbare kinderen blijft achter

Bijna vier op de tien kinderen van 6-12 jaar hebben in 2024 zwemdiploma A, B én C (38%). In 2012 was dat nog een kwart (27%). Vooral onder jongere kinderen (6-9 jaar) nam dit aandeel toe: van 13 procent in 2012 naar 34 procent in 2024.

Veel gemeenten meten motorische vaardigheden kinderen, maar gebruik resultaten blijkt lastig

Twee derde van de Nederlandse gemeenten gebruikte in 2024 meetinstrumenten voor de motorische vaardigheden van kinderen. Dit aandeel is sinds 2022 stabiel. Maar het is voor deze gemeenten vaak lastig om de verzamelde data te gebruiken.

Onze experts

Amika Singh

Hoofd cluster 2 (Gezondheid, Leren bewegen)

a.singh@mulierinstituut.nl

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief!

Wil je op de hoogte blijven van ons onderzoek? Meld je dan nu aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief, onze persberichten of onze attenderingen!