Ga naar de inhoud

Hoe zorg je dat kinderen meer bewegen tijdens de schooldag?

De schooldag biedt veel mogelijkheden om kinderen te stimuleren om meer te bewegen. Bijvoorbeeld tijdens de pauze of in de klas. Maar hoe doe je dat als school? En welke elementen zijn belangrijk om dat structureel te maken? Dat onderzocht het Mulier Instituut door vier basisscholen te bezoeken die hier actief mee bezig zijn.

We keken daarbij naar vier onderdelen:

  • de verschillende actieve elementen/beweegmomenten op een dag;
  • het beleid van de school;
  • de sociale en fysieke omgeving;
  • de betrokken personen en organisaties.
Kinderen die rennen in een gymzaal

Veel verschillende beweegmomenten tijdens de schooldag

De scholen zorgen voor veel verschillende beweegmomenten tijdens en tussen de lessen. Bijvoorbeeld:

  • in de klas, met bewegend leren of energizers;
  • bewegingsonderwijs, door minstens het verplichte aantal uren te geven én extra in te zetten op de motorische ontwikkeling van kinderen uit de onderbouw;
  • in de pauze, door buitenspelen te organiseren met activiteiten, speelpleinbegeleiders en juniorcoaches;
  • na school, door alle leerlingen de mogelijkheid te geven om na schooltijd deel te nemen aan sportactiviteiten.

Bewegen opnemen in schoolbeleid

Om de verschillende beweegmomenten tijdens de schooldag te implementeren is het van belang dat bewegen onderdeel is van het schoolbeleid. Op drie van de vier scholen is dat zo. Op twee scholen staat in het beleid dat kinderen elke 30 minuten een beweegmoment krijgen.

Draagvlak onder medewerkers is cruciaal

Drie van de vier scholen hebben geïnvesteerd in draagvlak onder het schoolteam voor het stimuleren van bewegen. Dit begon bij één kartrekker, die steun kreeg van een kernteam (vaak een beweegteam genoemd). Dit draagvlak is volgens de scholen onmisbaar.

Casestudies op vier basisscholen

Voor dit onderzoek hebben we vier casestudies uitgevoerd op basisscholen. We spraken daar met de directeur, een vakleerkracht en minimaal één groepsleerkracht. Per school brachten we in kaart hoe zij meer bewegen integreren tijdens de schooldag en wat andere scholen daarvan kunnen leren.

Meer nieuws over dit thema

Fitnessdeelname bijna verdubbeld in afgelopen 21 jaar 

Het aandeel Nederlanders van 12-79 jaar dat wekelijks aan fitness doet, is in de periode 2001-2022 bijna verdubbeld: van 14 naar 27 procent. Dit betekent dat er in 2022 ruim 3,9 miljoen Nederlanders wekelijks aan fitness deden.

Inrichting speelplekken kan kinderen stimuleren meer buiten te spelen

Een goede inrichting van speelplekken kan eraan bijdragen dat kinderen meer buitenspelen. Het is bijvoorbeeld belangrijk dat ze er voldoende uitdaging vinden. En dat er voor alle kinderen genoeg te doen is.

Populariteit gaming onder Nederlanders blijft groeien

Gaming neemt een steeds grotere plaats in binnen de Nederlandse samenleving. In 2024 speelt meer dan een kwart (27%) van de volwassen Nederlanders wel eens langdurige (online) games. In 2019 was dat nog een op de vijf (18%).