Marthe Westerbroek
Marthe houdt zich binnen het Mulier Instituut voornamelijk bezig met het thema Leren bewegen.
Tijdens haar bachelor Psychomotorische Therapie heeft Marthe gezien hoe lichaam en geest verbonden zijn, maar ook dat kunnen bewegen niet zo vanzelfsprekend is. Na haar bachelor wist ze dat ze zich verder wilde verdiepen in het bewegen van een mens.
De master Human Movement Science heeft haar kennis laten maken met onderzoek en data in combinatie met het thema bewegen en gezondheid. Marthes interesses zijn heel breed, maar ze wordt vooral erg enthousiast van cijfers en berekeningen.
In het dagelijks leven vindt ze een gebalanceerde gezonde leefstijl erg belangrijk, waarbij sporten centraal staat. Momenteel is Marthe vooral gefocust op voetbal, fitness en tennis, maar ze pakt ook regelmatig haar mountainbike of wielrenfiets en staat in de winter graag een weekje op haar snowboard.
Publicaties
- Vrieswijk, S., Westerbroek, M, Wilderink, L., & Singh, A.S. (2024). Van wet naar werkelijkheid: bewegingsonderwijs op de basisschool. Utrecht: Mulier Instituut.
- Westerbroek, M, Tije, T. ten, & Stam, W. van (2024). Mede-sporters en mentale gezondheid: het verband tussen sociale steun en mentale gezondheid van sporters, factsheet 2024/44. Utrecht: Mulier Instituut.
- Singh, A.S., & Westerbroek, M (2024, september). Reactie op M. Waal (LO Magazine 5, 2024): 'Van meten naar bewegen'; volgens M. Waal is deze titel verwarrend: Er is toch eerst bewegen en dat zou je kunnen meten?. LO Magazine 112 (pp. 45)
- Westerbroek, M (2024, juli). De actieve schooldag in het basisonderwijs: structurele inbedding van meer bewegen aan de hand van vier casestudies. LO Magazine 112 (pp. 14 - 16)
- Westerbroek, M, Vrieswijk, S., & Singh, A.S. (2024). Van meten naar bewegen: inzet van meetinstrumenten binnen een integrale aanpak voor betere motorische vaardigheden. Utrecht: Mulier Instituut.