Nederland koploper sportevenementenbezoek in Europese Unie
30 januari 2020
21 procent van de Nederlanders van twaalf jaar en ouder (3,2 miljoen personen) bezocht in 2018 maandelijks of vaker sportwedstrijden of –evenementen. Er is geen land in de Europese Unie waar het bezoeken van sportevenementen zo populair is.
Dit blijkt uit het essay ‘Beleving van sportevenementen in Nederland’ van het Mulier Instituut, het Sociaal en Cultureel Planbureau en Victoria University. Het essay is mede mogelijk gemaakt door de Nederlandse Sportraad. Andere belangrijke uitkomsten zijn:
- 57 procent van de Nederlanders van zes jaar en ouder (9,3 miljoen personen) volgde in 2018 minstens eens per week sport(evenementen) in de media.
- Het aandeel Nederlanders dat de organisatie van grote internationale sportevenementen in Nederland belangrijk vindt, is tussen 2014 en 2018 met 10 procent gegroeid tot 54 procent.
- Internet wordt door de jeugd vaker dan de televisie gebruikt om sport(evenementen) te volgen. Te verwachten is dat internet de televisie binnen een paar jaar van de troon stoot.
- Volgers van sportevenementen zijn coproducenten van het evenement: zij zijn producent én consument. De beleving van sportevenementen kan naar een hoger plan worden getild door een samenspel van organisator en volgers.
- Ruim acht op de tien Nederlanders die geen betaalde sportevenementen bezoeken doen wél aan sport of volgen sport via de media. Deze personen beschikken over sportieve competentie, nodig om sportevenementen te kunnen volgen en waarderen en vormen een kansrijke groep potentiële bezoekers.
Klik hier om de publicatie te downloaden (pdf).
Neem voor meer informatie contact op met Paul Hover.