Ga naar de inhoud
Er zijn 23 resultaten gevonden.
Reset filters

Didactiek voor de nieuwe kerndoelen (1t/m 4)

Hier vind je de artikelenreeks of long read van Didactiek voor de kerndoelen dat bestaat uit vier delen en gymstripverhaal. Deel 1: hoe kom je vanuit de doeldomeinen en kerndoelen…

Bewegingstussendoortjes: kleine moeite, groot effect

Kinderen hebben een natuurlijke bewegingsdrang. Ook zijn de effecten van regelmatig bewegen wetenschappelijk evident en daarom zou regelmatig bewegen vanzelfsprekend een onderdeel van de schooldag moeten zijn. Helaas is dat…

Didactiek voor de nieuwe kerndoelen (4)

Verdiepend beweegonderwijs vertaald in gymstripverhaal

In de vorige drie delen hebben we uitvoerig toegelicht hoe wij aankijken tegen beweegonderwijs, de nieuwe conceptkerndoelen, de doeldomeinen en de didactische begrippen. Deze worden in dit artikel samenvattend weergegeven…

Planmatig verdiepend bewegingsonderwijs (6)

Het zoeken naar een leerkans

Kinderen hebben vaak zin om te bewegen, we noemen dat een beweegwens. Ze komen niet naar een les beweegonderwijs om een leerdoel te behalen. Een leerkracht komt wel met een…

Didactiek voor de nieuwe kerndoelen (3)

Lessenreeks voor rust en diepgang

Dezelfde groepjesles vier keer herhalen geeft de vakleerkracht rust om kinderen te helpen bij hun ontdekkingstocht in het bewegen. In twee vorige artikelen hebben we in het Delftse didactisch kader…

Burgerschap, kansen in elke gymles!

Tijdens het bewegen en sporten werk je automatisch ook aan het thema burgerschap. Wij weten dit als vakleerkrachten natuurlijk allemaal, maar weten onze directies en collega’s dit ook? Veel scholen…

Het domein Samen bewegen is regelen met verantwoordelijkheid

Bovenstaand voorbeeld geeft een praktisch beeld van de nieuwe kerndoelen die de kinderen in het doeldomein ‘samen bewegen’ leren. SLO licht in een aantal artikelen het ‘wat’ van de conceptkerndoelen…

Het domein Leren bewegen is breed, boeiend en beter

Bovenstaande voorbeeld geeft een goed praktisch beeld van de nieuwe conceptkerndoelen die de kinderen in het doeldomein ‘Leren bewegen’ leren. De nieuwe kerndoelen gaan over ‘wat’ een leerling moet leren.…

Springen tussen de kerndoelen

SLO heeft in de publicatie van de nieuwe conceptkerndoelen vijftien beweegthema´s benoemd. Een van de thema´s is springen. Binnen dit thema zijn diverse mogelijkheden om aan de doeldomeinen en verschillende…