Ga naar de inhoud
Er zijn 20 resultaten gevonden.
Reset filters

Planmatig verdiepend bewegingsonderwijs (6)

Het zoeken naar een leerkans

Kinderen hebben vaak zin om te bewegen, we noemen dat een beweegwens. Ze komen niet naar een les beweegonderwijs om een leerdoel te behalen. Een leerkracht komt wel met een…

Didactiek voor de nieuwe kerndoelen (3)

Lessenreeks voor rust en diepgang

Dezelfde groepjesles vier keer herhalen geeft de vakleerkracht rust om kinderen te helpen bij hun ontdekkingstocht in het bewegen. In twee vorige artikelen hebben we in het Delftse didactisch kader…

Burgerschap, kansen in elke gymles!

Tijdens het bewegen en sporten werk je automatisch ook aan het thema burgerschap. Wij weten dit als vakleerkrachten natuurlijk allemaal, maar weten onze directies en collega’s dit ook? Veel scholen…

Het domein Samen bewegen is regelen met verantwoordelijkheid

Bovenstaand voorbeeld geeft een praktisch beeld van de nieuwe kerndoelen die de kinderen in het doeldomein ‘samen bewegen’ leren. SLO licht in een aantal artikelen het ‘wat’ van de conceptkerndoelen…

Het domein Leren bewegen is breed, boeiend en beter

Bovenstaande voorbeeld geeft een goed praktisch beeld van de nieuwe conceptkerndoelen die de kinderen in het doeldomein ‘Leren bewegen’ leren. De nieuwe kerndoelen gaan over ‘wat’ een leerling moet leren.…

Springen tussen de kerndoelen

SLO heeft in de publicatie van de nieuwe conceptkerndoelen vijftien beweegthema´s benoemd. Een van de thema´s is springen. Binnen dit thema zijn diverse mogelijkheden om aan de doeldomeinen en verschillende…

Didactiek voor de nieuwe kerndoelen (2)

Het Delftse didactisch kader

In deel 1 hebben we een algemeen didactisch kader voor de zeven kerndoelen, drie doeldomeinen en de loopt, lukt en leeft kijkvragen geformuleerd. In dit deel gaan we dat kader…

Planmatig verdiepend bewegingsonderwijs (5)

De spanning tussen beweegdoelen en beweegwensen

Van elke leerkracht wordt verwacht dat die voor een les een keuze maakt uit een breed scala van leerdoelen die mogelijk passen bij de leerlingen. Deze keuzes worden gemaakt op…

Planmatig verdiepend bewegingsonderwijs (4)

Beweegvorming door aandacht voor persoons- en groepsvorming

Steeds meer collega’s besteden aandacht aan alle drie de doeldomeinen van het bewegingsonderwijs. Die doeldomeinen zijn: Leren bewegen, Samen bewegen en Betrokken bewegen. In het doeldomein Leren bewegen willen we…