Didactiek voor de nieuwe kerndoelen (1t/m 4)
Hier vind je de artikelenreeks of long read van Didactiek voor de kerndoelen dat bestaat uit vier delen en gymstripverhaal. Deel 1: hoe kom je vanuit de doeldomeinen en kerndoelen…
Bewegingstussendoortjes: kleine moeite, groot effect
Kinderen hebben een natuurlijke bewegingsdrang. Ook zijn de effecten van regelmatig bewegen wetenschappelijk evident en daarom zou regelmatig bewegen vanzelfsprekend een onderdeel van de schooldag moeten zijn. Helaas is dat…
Didactiek voor de nieuwe kerndoelen (4)
Verdiepend beweegonderwijs vertaald in gymstripverhaal
In de vorige drie delen hebben we uitvoerig toegelicht hoe wij aankijken tegen beweegonderwijs, de nieuwe conceptkerndoelen, de doeldomeinen en de didactische begrippen. Deze worden in dit artikel samenvattend weergegeven…
Planmatig verdiepend bewegingsonderwijs (1 t/m 6)
Bundel van de 6 artikelen
Planmatig verdiepend bewegingsonderwijs (6)
Het zoeken naar een leerkans
Kinderen hebben vaak zin om te bewegen, we noemen dat een beweegwens. Ze komen niet naar een les beweegonderwijs om een leerdoel te behalen. Een leerkracht komt wel met een…
Didactiek voor de nieuwe kerndoelen (3)
Lessenreeks voor rust en diepgang
Dezelfde groepjesles vier keer herhalen geeft de vakleerkracht rust om kinderen te helpen bij hun ontdekkingstocht in het bewegen. In twee vorige artikelen hebben we in het Delftse didactisch kader…
Het domein Samen bewegen is regelen met verantwoordelijkheid
Bovenstaand voorbeeld geeft een praktisch beeld van de nieuwe kerndoelen die de kinderen in het doeldomein ‘samen bewegen’ leren. SLO licht in een aantal artikelen het ‘wat’ van de conceptkerndoelen…
Het domein Leren bewegen is breed, boeiend en beter
Bovenstaande voorbeeld geeft een goed praktisch beeld van de nieuwe conceptkerndoelen die de kinderen in het doeldomein ‘Leren bewegen’ leren. De nieuwe kerndoelen gaan over ‘wat’ een leerling moet leren.…
Springen tussen de kerndoelen
SLO heeft in de publicatie van de nieuwe conceptkerndoelen vijftien beweegthema´s benoemd. Een van de thema´s is springen. Binnen dit thema zijn diverse mogelijkheden om aan de doeldomeinen en verschillende…
Didactiek voor de nieuwe kerndoelen (2)
Het Delftse didactisch kader
In deel 1 hebben we een algemeen didactisch kader voor de zeven kerndoelen, drie doeldomeinen en de loopt, lukt en leeft kijkvragen geformuleerd. In dit deel gaan we dat kader…