Ga naar de inhoud

Duurzaamheid in de sportsector

Een verkenning van ecologische duurzaamheid voor onderzoek en onderwijs

Samenvatting

De Nederlandse sportsector is op het gebied van duurzaamheid vooral bezig met energieverbruik. Andere onderdelen, zoals biodiversiteit en landgebruik, blijven grotendeels buiten beeld. Onderzoekers en docenten kunnen de sportsector helpen deze focus te verbreden. Dat blijkt uit een verkennend onderzoek van het Mulier Instituut en het lectoraat ‘Bewegen, school en sport’ (Hogeschool Windesheim).

In dit onderzoek is gekeken waar onderzoek en onderwijs al aandacht voor hebben. En vooral waar de kansen nog liggen.

Onderzoek: verken impact, overlap tussen beleid, financiering
Onderzoek kan op drie manieren bijdragen aan het thema duurzaamheid in de sport:

  • Onderzoekers kunnen de impact van Nederlandse sporters en sportorganisaties op de natuur en andersom in kaart brengen, zodat relevante ontwikkelingen voor beleid door de tijd heen te volgen zijn.
  • Sportbeleid en duurzaamheidsbeleid kruisen elkaar soms. Denk aan fietsen als oplossing voor beweeg- én klimaatdoelen. Er is diepgaander onderzoek nodig naar deze overlap.
  • De financiering van sport is een belangrijk knelpunt voor verduurzaming. Onderzoek kan helpen alternatieve financieringsvormen te verkennen.

Onderwijs: betere basiskennis, ethische kaders, samenwerking
Sportopleidingen kunnen studenten beter voorbereiden op de rol van duurzaamheid in het werkveld:

  • Vergroot de basiskennis over duurzaamheid. Alumni geven namelijk aan dat ze in de praktijk te weinig weten over zaken zoals circulariteit.
  • Bereid studenten voor op keuzes waarin ze ecologische, sociale en economische belangen afwegen.
  • Erken dat er een grens is aan de kennis over duurzaamheid die je van sportprofessionals mag verwachten. Leer studenten hun eigen grenzen te herkennen en samen te werken met deskundigen uit andere disciplines.

Verkennend onderzoek via literatuur en gesprekken
Voor dit onderzoek is gebruik gemaakt van beschikbare literatuur. Daarnaast spraken de onderzoekers met acht deskundigen uit de sportsector. Zij komen uit verschillende disciplines, waaronder onderwijs en onderzoek. Het is een verkennend onderzoek. Het geeft dus geen volledig beeld van de hele sportsector in Nederland.

Literatuurverwijzing: Dalhuisen, C, Stam, W. van, Kools, M., & Hilvoorde, I. van (2025). Duurzaamheid in de sportsector: een verkenning van ecologische duurzaamheid voor onderzoek en onderwijs. Utrecht: Mulier Instituut.