Wat bewegingsonderwijzers beogen
Samenvatting
Al enige tijd heet ons vak ‘Bewegen en sport’. Jeugdigen bewegen niet alleen op school maar ook in de sport. Op school lijkt het verbeteren van het bewegen door het merendeel van de leraren gezien te worden als de centrale inhoud van het vakgebied. Het vak wordt daarom ook wel ‘bewegingsonderwijs’ genoemd. Toch blijkt uit allerlei publicaties in LO Magazine dat hier in de wereld van de lichamelijke opvoeding verschillend over wordt gedacht. Lees bijvoorbeeld hoe leerplanontwikkelaar Jacob Nienhuis in een artikel over de conceptkerndoelen (2025) beschrijft hoe naast het leren bewegen van leerlingen ook andere doelstellingen worden nagestreefd: een meervoudige deelnamebekwaamheid, kennis over de beweeg- en sportcultuur en de ontwikkeling van een beweegidentiteit. Achtereenvolgens hebben deze bedoelingen een sociale, cognitieve en psychologische kleur en lijken ze de ruimte die er is voor het verbeteren van het bewegen in te perken. Deze veronderstelling wordt in dit artikel uitgewerkt.
pedactiek bewegingsonderwijs, intrinsieke en extrinsieke doelstellingen, instrumentalisering van bewegen
Literatuurverwijzing: Verweij, K. (2025, november). Wat bewegingsonderwijzers beogen. LO Magazine 113 (pp. B66 - B72)