Ga naar de inhoud

Meerstemmig bewegen

Op weg naar een cultureel bewust bewegingsonderwijs

Samenvatting

Aansluitend op het bonusartikel “Maar ik heb geen cultuur” in dit magazine, waarin de nadruk lag op zelfreflectie en bewustwording van de docent, richt dit artikel zich op de volgende stap
hoe vertaal je dat bewustzijn naar de praktijk van het bewegingsonderwijs?  In steeds meer gymzalen zien we een rijke mix aan leerlingen met verschillende culturele achtergronden. Leerlingen brengen uiteenlopende ervaringen, waarden en beweegtradities mee. Toch blijkt uit onderzoek dat niet alle leerlingen zich even betrokken voelen bij het bewegingsonderwijs. Vooral leerlingen met een andere cultuur dan de dominante cultuur haken soms af, omdat de manier van lesgeven en de inhoud van de lessen weinig aansluiten bij hun culturele referentiekader (Robinson et al., 2016). Dat roept een belangrijke vraag op: hoe kunnen we bewegingsonderwijs zo vormgeven dat alle leerlingen zich gezien, gehoord en gemotiveerd voelen om mee te doen? 

cultureel bewust lesgeven, diversiteit, funds of knowledge, identiteit, gelijkwaardigheid

Literatuurverwijzing: Pouwer, E.L., Janssen, M., Flux, E., & Schaatsenberg-Zaitouni, P. (2025, november). Meerstemmig bewegen: op weg naar een cultureel bewust bewegingsonderwijs. LO Magazine 113 (pp. B59 - B62)