"Maar ik heb geen cultuur"
Over cultureel bewustzijn in het bewegingsonderwijs
Samenvatting
Het is een uitspraak die veel docenten en studenten herkennen. Toch zegt juist deze zin waarom cultureel bewustzijn zo belangrijk is in het onderwijs. Wie zegt ‘geen cultuur’ te hebben, bedoelt vaak dat hun manier van denken, communiceren en handelen als ‘normaal’ of ‘neutraal’ wordt gezien. Maar wat als jouw ‘normaal’ niet dat van een ander is? Denk eens aan je eigen lessen: gebeuren er weleens dingen waarvan jij denkt ‘ dat is niet normaal’, terwijl het voor een leerling juist wél past bij diens achtergrond of manier van doen? Daar begint cultureel bewustzijn: bij het besef dat iedereen een cultuur heeft, ook als die overeenkomt met wat in onze samenleving de dominante cultuur is. In dit artikel gebruiken we de term ‘cultureel bewust lesgeven’. Dit omvat ook wat soms ‘cultureel sensitief’ of ‘cultureel responsief’ wordt genoemd: rekening houden met de culturele achtergrond van leerlingen en daar flexibel op inspelen.
cultureel bewustzijn, inclusief onderwijs, zelfreflectie, gelijkwaardigheid, veilige leeromgeving
Literatuurverwijzing: Pouwer, E.L., Janssen, M., Flux, E., & Schaatsenberg-Zaitouni, P. (2025, november). "Maar ik heb geen cultuur": over cultureel bewustzijn in het bewegingsonderwijs. LO Magazine 113 (pp. B56 - B58)