Ga naar de inhoud

Domein Betrokken bewegen: oriënteren op beweeg- en sportculturen (2)

  • Auteurs: Nick Keijser , Koen Lahnstein
  • Type: Artikel in vaktijdschrift
  • Taal: Nederlands
  • Uitgever: KVLO
  • Plaats van uitgave: Zeist
  • Labels: beleid KVLO: Praktijk
  • Naam tijdschrift/vakblad: LO Magazine

Samenvatting

De nieuwe kerndoelen gaan over ‘wat’ een leerling moet leren en scholen bepalen ‘hoe’ de kerndoelen onderwezen worden. Wij proberen in onze teksten toe te lichten ‘hoe’ wij het onderwijs vormgeven. Dat doen we per doeldomein omdat de kerndoelen van één domein in een onderwijssetting van elkaar afhankelijk zijn en het voor vakleerkrachten een duidelijk beeld schetst hoe de kerndoelen in de praktijk eruit kunnen zien. In ‘hoe’ we onderwijs geven, komen alle doelen samen. Dit is terug te lezen in onze artikelenreeks didactiek voor kerndoelen: In LO Magazine 2, 3, 4 en 5. In twee artikelen beperken we ons tot de samenhang tussen kerndoelen 6 en 7 vanuit het domein Betrokken bewegen. In deel 1 stond een algemene introductie over het domein Betrokken bewegen en een beschrijving van kerndoel 7: beweegidentiteit ontwikkelen. Deel 2 gaat over kerndoel 6: oriënteren op beweeg- en sportculturen. 

domein Betrokken bewegen, oriëntatie op sport- en beweegculturen, beweegidentiteit ontwikkelen

Literatuurverwijzing: Keijser, N., & Lahnstein, K. (2025, november). Domein Betrokken bewegen: oriënteren op beweeg- en sportculturen (2). LO Magazine 113 (pp. 35 - 37)