HIG-model: van corrigeren naar begrijpen en bijsturen van gedrag
Samenvatting
Het is woensdagmiddag, groep 6 komt binnen voor de gymles. Een leerling moppert al bij binnenkomst: “Ik heb geen zin in rennen.” Tijdens het tikspel blijft hij hangen tegen de muur van de zaal en neemt niet actief deel aan het spel. Na afloop klaagt hij dat anderen vals spelen. Als leerkracht voel ik de neiging om dit gedrag direct te corrigeren: hij mag toch niet
klagen als hij zelf niet het goede voorbeeld geeft, toch? Maar ik besluit het anders te doen. Ik neem hem even apart en stel drie vragen: “Hoe kwam je binnen? Hoe heb je je best gedaan? En hoe ging het samenwerken met de rest?” Deze drie vragen zijn gebaseerd op het model Houding - Inzet – Gedrag (HIG-model). Sinds ik hier actief mee werk, kijk ik anders naar en handel ik anders op gedrag. En belangrijker nog: ben ik minder aan het corrigeren.
gedrag, houding, inzet, HIG-model, bpedagogiek, intercultureel
Literatuurverwijzing: Straaten, C. van (2025, november). HIG-model: van corrigeren naar begrijpen en bijsturen van gedrag. LO Magazine 113 (pp. 12 - 13)