Ga naar de inhoud

De gymzaal als ontmoetingsplek tussen culturen

Hoe toekomstige LO-docenten leren omgaan met culturele diversiteit in het bewegingsonderwijs

  • Auteurs: Charafeddine Benalla
  • Type: Artikel in vaktijdschrift
  • Taal: Nederlands
  • Uitgever: KVLO
  • Plaats van uitgave: Zeist
  • Naam tijdschrift/vakblad: LO Magazine

Samenvatting

Hoewel culturele diversiteit in Nederland geen nieuw fenomeen is, laten cijfers al jarenlang een patroon van toenemende etnische diversiteit in de schoolklassen zien (CBS, 2022a). In het bewegingsonderwijs, waar (beter) leren bewegen, sociale interactie en samenwerking  centraal staan, kunnen we veel van elkaars verschillen leren maar schuurt het ook soms op gebied van culturele diversiteit. Hoe ga je als docent LO om met deze diversiteit? Hoe kun je verbinding bevorderen zonder je professionele rol te verliezen? Met deze vragen ben ik aan de slag gegaan in een kwalitatief onderzoek voor mijn masterthesis van de opleiding Lichamelijk Opvoeding en Sportpedagogiek aan de Calo van Hogeschool Windesheim. 

cultuurverschillen, cultureel bewustzijn, cultureel responsief lesgeven (CRL)

Literatuurverwijzing: Benalla, C. (2025, november). De gymzaal als ontmoetingsplek tussen culturen: hoe toekomstige LO-docenten leren omgaan met culturele diversiteit in het bewegingsonderwijs. LO Magazine 113 (pp. 04 - 06)