Beweegmotieven, psychologische basisbehoeften en waardering voor LO (1)
Samenvatting
Waarom beweegt jouw leerling? Hoe beweegmotieven het verschil maken in de gymles Wat maakt dat de ene leerling elke gymles vol energie binnenkomt, terwijl de ander nauwelijks gemotiveerd is? Als gymleraar kan je de motivatie van leerlingen versterken. Wat kan je
als docent doen? Een grootschalig onderzoek van 2010 tot 2024 onder bijna 18.500 leerlingen op 409 Nederlandse scholen zocht het uit en biedt praktische inzichten voor jou als gymleraar. Eerder verscheen er in dit magazine hierover een artikel (Van Ekdom & Van Mossel, 2014). Inmiddels is dit onderzoek afgerond en hebben we voor LO Magazine vier bijdragen opgesteld. In deel 1 bespreken we de relatie tussen beweegmotieven en motivatie voor LO en het belang van vervullen van de psychologische basisbehoeften daarbij. Vervolgens beschrijven we de verschillen in beweegmotieven tussen leerlingen (deel 2), en verschillen in psychologische basisbehoeften en waardering-LO (deel 3). In deel 4 formuleren we aanbevelingen naar het werkveld: wat betekent dit voor inhouden, werkwijze en het pedagogisch-didactisch klimaat?
motivatie, beweegmotieven, psychologische basisbehoeften, zelfdeterminatietheorie, waardering LO
Literatuurverwijzing: Bruijn, A.G.M. de, Mossel, G. van, Ekdom, H. van, & Mombarg, R. (2025, oktober). Beweegmotieven, psychologische basisbehoeften en waardering voor LO (1). LO Magazine 113 (pp. 50 - 53)