Domein Betrokken bewegen: beweegidentiteit ontwikkelen (1)
Samenvatting
De nieuwe kerndoelen gaan over ‘wat’ een leerling moet leren en scholen bepalen ‘hoe’ de kerndoelen onderwezen worden. Wij proberen in onze teksten toe te lichten ‘hoe’ wij het onderwijs vormgeven. Dat doen we per doeldomein omdat de kerndoelen van één domein in een onderwijssetting van elkaar afhankelijk zijn en het voor vakleerkrachten een duidelijk beeld schetst hoe de kerndoelen in de praktijk eruit kunnen zien. In ‘hoe’ we onderwijs geven, komen alle doelen samen. Dit is terug te lezen in onze artikelen didactiek voor kerndoelen: in LO Magazine 2, 3, 4 en 5. In deze twee artikelen beperken we ons tot de samenhang tussen kerndoelen 6 en 7. Deel 1 is een algemene introductie over het domein betrokken bewegen en een beschrijving van kerndoel 7: beweegidentiteit ontwikkelen. Deel 2 gaat over kerndoel 6: oriënteren op beweeg- en sportculturen. We starten met kerndoel 7, want het beter kennen van je eigen beweegidentiteit is behulpzaam bij het oriënteren in de beweeg- en sportcultuur.
domein Betrokken bewegen, oriëntatie op de sport en beweegculturen, beweegidentiteit ontwikkelen
Literatuurverwijzing: Keijser, N., & Lahnstein, K. (2025, oktober). Domein Betrokken bewegen: beweegidentiteit ontwikkelen (1). LO Magazine 113 (pp. 35 - 39)