Ga naar de inhoud

De combinatiefunctionaris onderwijs

Profiel van de Brede Regeling Combinatiefuncties

Samenvatting

De combinatiefunctionaris onderwijs is een van de zes functieprofielen uit de Brede Regeling Combinatiefuncties (BRC). Deze functionarissen verbinden sport en cultuur in een gemeente met andere organisaties en sectoren. Bijvoorbeeld met scholen. In die verbinding zit de belangrijkste meerwaarde van hun werk. Dat blijkt uit onderzoek van het Mulier Instituut.

Combinatiefunctionaris onderwijs: sport en cultuur inbedden in de schoolomgeving De 1.406 combinatiefunctionarissen onderwijs in Nederland versterken lokale verbindingen. Zo zorgen ze dat kinderen en jongeren mee kunnen doen aan sport, bewegen en cultuur. Ze koppelen scholen aan bijvoorbeeld sport- en cultuuraanbieders. En ze organiseren zelf sport- en cultuuractiviteiten of ondersteunen leerkrachten.

Daarmee spelen ze een belangrijke rol in het opzetten en aanjagen van sport-, beweeg- en cultuuraanbod op en rond scholen. En in het bevorderen van sport- en cultuurdeelname bij kinderen.

Financiering combinatiefunctionaris onderwijs als vakdocent in de knel
Een deel van de combinatiefunctionarissen onderwijs werkt (ook) als vakdocent bewegingsonderwijs. Vanaf 2027 mogen gemeenten dat niet meer vanuit de BRC financieren. Dit opvangen is voor gemeenten soms een complexe puzzel. Voor enkele combinatiefunctionarissen onderwijs komt daarmee een flink deel van hun werk onder druk te staan.

Verdiepend onderzoek naar BRC-profielen
Binnen de BRC zijn er sinds 2023 zes functieprofielen. Het Mulier Instituut doet naar elk van deze profielen een verdiepend onderzoek. Dat gaat over de doelen, werkzaamheden en opbrengsten van de functie.

In 2025 is gekeken naar de combinatiefunctionaris onderwijs en de cultuurcoach. Voor dit onderzoek zijn gesprekken gevoerd met functionarissen, werkgevers en beleidsmedewerkers. Daarnaast zijn vragenlijsten uitgezet onder functionarissen, schoolbestuurders en beleidsmedewerkers.

Literatuurverwijzing: Bronkhorst, P., Derix, N., Keijzer, M., Gómez Berns, A., & Stam, W. van (2025). De combinatiefunctionaris onderwijs: profiel van de Brede Regeling Combinatiefuncties. Utrecht: Mulier Instituut.