Ga naar de inhoud

Didactiek voor de nieuwe kerndoelen (4)

Verdiepend beweegonderwijs vertaald in gymstripverhaal

  • Auteurs: Nick Keijser , Koen Lahnstein
  • Type: Artikel in vaktijdschrift
  • Taal: Nederlands
  • Uitgever: KVLO
  • Plaats van uitgave: Zeist
  • Labels: beleid KVLO: Praktijk
  • Naam tijdschrift/vakblad: LO Magazine

Samenvatting

In de vorige drie delen hebben we uitvoerig toegelicht hoe wij aankijken tegen beweegonderwijs, de nieuwe conceptkerndoelen, de doeldomeinen en de didactische begrippen. Deze worden in dit artikel samenvattend weergegeven in een overzicht met drie vragen. Hoe lukt de beweegactiviteit? BBB: brede Beweeguitdaging, betere Beweeguitvoering en boeiende Beweeguitbouw. Hoe loopt de samenwerking? SSS: beschreven in Schoolvakwerkplan, Samen regelen en Sfeer. Hoe leeft de motivatie? ABC: Autonomie, Binding en Competentie. Uiteindelijk wordt deze didactiek waargemaakt door het lesgeven in lessenreeksen, zodat elk doeldomein in een bepaalde les meer aandacht kan krijgen. De kinderen kunnen zich daardoor verdiepen in de domeinen Leren bewegen (beweegvorming), Samen bewegen (groepsvorming) en Betrokken bewegen (persoonsvorming). In dit laatste deel willen we het eigen didactische verhaal weer klein maken door het vorm te geven in een stripverhaal 

verdiepend beweegonderwijs, leren bewegen, samen bewegen, betrokken bewegen

Literatuurverwijzing: Keijser, N., & Lahnstein, K. (2025, juli). Didactiek voor de nieuwe kerndoelen (4): verdiepend beweegonderwijs vertaald in gymstripverhaal. LO Magazine 113 (pp. 19 - 23)