Ga naar de inhoud

Planmatig verdiepend bewegingsonderwijs (6)

Het zoeken naar een leerkans

  • Auteurs: Nick Keijser , Koen Lahnstein
  • Type: Artikel in vaktijdschrift
  • Taal: Nederlands
  • Uitgever: KVLO
  • Plaats van uitgave: Zeist
  • Labels: beleid KVLO: Praktijk
  • Naam tijdschrift/vakblad: LO Magazine

Samenvatting

Kinderen hebben vaak zin om te bewegen, we noemen dat een beweegwens. Ze komen niet naar een les beweegonderwijs om een leerdoel te behalen. Een leerkracht komt wel met een pakket ‘leerdoelen’ naar de les en hoopt dat die aansluiten bij de beweegwensen van de kinderen. Er is spanning tussen de doelen van de leerkracht en wensen van kinderen. Zie het artikel Planmatig en verdiepend bewegingsonderwijs (5), de spanning tussen beweegdoelen en beweegwensen in LO (Keijser & Lahnstein, LO Magazine 3, 2025). Deze spanning gaat over de zoektocht naar ‘onderwijs op maat’. Onderwijs op maat is een mix van leerkrachtdoelen en kindwensen, waarbij er een gezamenlijk gedeelde leerkans tijdens de les ontstaat. In dit artikel beschrijven we drie mogelijkheden om als leerkracht achter de gezamenlijke leerkans te komen.

beweegdoelen, beweegwensen, leerkansen

Literatuurverwijzing: Keijser, N., & Lahnstein, K. (2025, juni). Planmatig verdiepend bewegingsonderwijs (6): het zoeken naar een leerkans. LO Magazine 113 (pp. 24 - 27)