Veiligheid als basisvaardigheid voor elke docent
Hoe jouw zenuwstelsel het leerklimaat in de klas beïnvloedt
Samenvatting
In het onderwijs worden de vaardigheden van de docent vaak opgedeeld in verschillende rollen om zo bewuster sturing te geven aan het eigen docentengedrag. In al deze rollen zit een belangrijke, onderbelichte component die veiligheid in de klas kan maken of breken en daarmee het potentieel van de leerlingen kan aanspreken - of niet: de docent als Safe Space Houder (SSH). ‘Relatie voor prestatie’ is een bekende kreet, maar de essentiële rol van embodied veiligheid hierin wordt zelden genoemd. Met dit als uitgangspunt bespreken wij in dit artikel het belang van de docent als Safe Space Houder. Na het lezen van dit artikel begrijp je waarom een neurobiologische benadering van veiligheid noodzakelijk is én hoe je middels het trainen van Safe Space Houderschap de veiligheid in de klas kunt bevorderen zodat ieder kind zich optimaal kan ontwikkelen.
fysieke veiligheid, mentale veiligheid, emotionele veiligheid, autonome zenuwstelsel, safe space
Literatuurverwijzing: Nuij, J, & Krooijmans, D. (2025, juni). Veiligheid als basisvaardigheid voor elke docent: hoe jouw zenuwstelsel het leerklimaat in de klas beïnvloedt. LO Magazine 113 (pp. 12 - 15)