Beweeg agency in de praktijk
Ervaringen van het Ostrea Lyceum met de implementatie van een nieuwe visie op bewegen
Samenvatting
Hoe stimuleer je vmbo-leerlingen om een leven lang te blijven bewegen? Hoe maak je beweegonderwijs betekenisvoller en laat je leerlingen eigenaarschap ontwikkelen over hun eigen beweegkeuzes en hoe ze dat kunnen organiseren in hun eigen context? Deze vragen stonden centraal in het ZonMw-project dat Ostrea Lyceum in Goes uitvoerde in samenwerking met HAN Sport en Bewegen. In vier sessies werden docenten begeleid in het ontdekken van dialooginstrumenten die leerlingen helpen hun beweegidentiteit te ontdekken en versterken en hoe zich die verhouden tot de visie op het vak LO en het pedagogisch en didactisch handelen. Dit artikel beschrijft de inzichten en uitdagingen die gedurende dit proces naar voren kwamen.
beweeg agency, beweegidentiteit, curriculumontwikkeling, leerling perspectief, participatie
Literatuurverwijzing: Boonekamp, G., & Nonnekes, S. (2025, juni). Beweeg agency in de praktijk: ervaringen van het Ostrea Lyceum met de implementatie van een nieuwe visie op bewegen. LO Magazine 113 (pp. B70 - B71)