Nieuwe conceptkerndoelen de beweegthema's (1)
Wat zijn mogelijke veranderingen voor de praktijk?
Samenvatting
Binnen het domein Leren bewegen zijn drie conceptkerndoelen geformuleerd die de basis vormen voor de lessen bewegingsonderwijs: deelnemen aan bewegen, verbeteren beweegvaardigheid en beweegactiviteit passend maken. Het domein richt zich op beter leren bewegen door een breed beweegaanbod. In deze herziening sluiten de beweegthema’s beter aan op de huidige beweeg- en sportcultuur en zorgen voor een doorlopende leerlijn po-vo. In dit artikel worden de nieuwe beweegthema’s vergeleken met de bestaande leerlijnen uit het de basisdocumenten po en onderbouw vo. Veel thema’s blijven herkenbaar, terwijl sommige een nieuwe benaming hebben gekregen of geheel nieuw zijn geïntroduceerd binnen het curriculum van het primair- of voortgezet onderwijs.
conceptkerndoelen, beweegthema’s, basisdocument, domein leren bewegen
Literatuurverwijzing: Faber, W., Swinkels, E., & Scipio, O. (2025, april). Nieuwe conceptkerndoelen de beweegthema's (1): wat zijn mogelijke veranderingen voor de praktijk?. LO Magazine 113 (pp. 08 - 12)