Ga naar de inhoud

Formatief evalueren binnen het mbo Sport en Bewegen

Ondersteunen van het leerproces in het leren les- en leidinggeven

  • Auteurs: Thijs de Jong
  • Type: Artikel in vaktijdschrift
  • Taal: Nederlands
  • Uitgever: KVLO
  • Plaats van uitgave: Zeist
  • Labels: kennisgebied KVLO: MBO
  • Naam tijdschrift/vakblad: Lichamelijke Opvoeding

Samenvatting

De opleiding tot sport- en bewegingscoördinator in het middelbaar beroepsonderwijs (mbo) van het Koning Willem I College te ’s-Hertogenbosch is een driejarige beroepsopleiding waar studenten worden voorbereid op het werken in een omgeving waarin sport- en beweegactiviteiten worden aangeboden. Het proces van leren les- en leidinggeven  aan groepen begint al bij aanvang van de opleiding en stopt eigenlijk nooit. Om dit leerproces meer te kunnen ondersteunen in het onderwijs, en hiermee zelfregulatie en het eigenaarschap van het leren te activeren, is gezocht naar concrete handvatten die toepasbaar zijn binnen het onderwijs van themablok ‘leiden en begeleiden’. Op basis van de vijf kernstrategieën van formatief evalueren (Black & William, 2009, Leahy et al., 2005) is middels een ontwikkelonderzoek getracht om tot deze concrete handvatten te komen.

evalueren, formatief, beoordelen, ontwikkeling

Literatuurverwijzing: Jong, T. de (2019, september). Formatief evalueren binnen het mbo Sport en Bewegen: ondersteunen van het leerproces in het leren les- en leidinggeven. Lichamelijke Opvoeding 107 (pp. 34 -37)