Gegevens uit Kennisbank
Terug naar zoekresultaten

Van leren zwemmen naar blijven zwemmen

auteur(s):
Nieuwenhuis-Leijenhorst, M., Steenbergen, J., Bosch, L.
plaats:
Ede
uitgever:
Kennispraktijk
jaar:
2018
collatie:
46 p.
documenten:

Onderzoeks van leren zwemmen naar blijven zwemmen

samenvatting:

Vanuit het project NL Zwemveilig is een kwalitatieve verdiepingstudie verricht vanuit het gegeven dat slechts een klein deel van de kinderen regelmatig blijft zwemmen na het behalen van de zwemdiploma’s. Vastgesteld werd dat de motivatie om te leren zwemmen niet gelijk is aan de motivatie om te blijven zwemmen. Zwemlessen waarin het leren van vaardigheden is gekoppeld aan spelvormen en plezierbeleving maken de kans groot dat kinderen willen blijven zwemmen na het behalen van de zwemdiploma's. Daarnaast bleek het vervolgtraject in het zwembad meestal onbekend te zijn. Kinderen en ouders hebben geen of weinig beeld van de andere zwemactiviteiten en mogelijkheden in het zwembad. Betere promotie, vroegtijdige kennismaking en een flexibel aanbod aan vervolgactiviteiten met goede begeleiders zijn belangrijk om kinderen en ouders te stimuleren om regelmatig te blijven zwemmen. Daarbij werd vastgesteld dat ouders een cruciale schakel zijn om het blijven zwemmen actief te bevorderen of te belemmeren.

Publicaties worden niet uitgeleend aan externen. Inzage op verzoek.

Mulier Instituut
030-7210220
info@mulierinstituut.nl

Kenniscentrum Sport & Bewegen
030-3041100
info@kenniscentrumsport enbewegen.nl

KVLO
030-6920847
info@kvlo.nl

VSG
070-3738055
info@sportengemeenten.nl