Ga naar de inhoud

Crossfit in het voortgezet onderwijs

  • Auteurs: Erik Hein
  • Type: Artikel in vaktijdschrift
  • Taal: Nederlands
  • Uitgever: KVLO
  • Plaats van uitgave: Zeist
  • Collatie: 4 p.
  • Labels: beleid KVLO: LO, beleid KVLO: Praktijk, kennisgebied KVLO: Voortgezet onderwijs
  • Naam tijdschrift/vakblad: Lichamelijke opvoeding

Samenvatting

Crossfit is een goudmijn voor de lessen lichamelijke opvoeding. Het stimuleren van veelzijdig bewegingsgedrag wordt immers het beste gestimuleerd door het te verpakken op een wijze die onze leerlingen aanspreekt. Dat doet crossfit: een verhaallijn koppelen aan deelnemers en de uitdaging tot persoonlijke prestatieverbetering. Hierdoor is crossfit in staat miljoenen mensen wereldwijd aan het gymnastieken, atletieken en gewichtheffen te krijgen: volwassen mannen en vrouwen die in de ringen oefenen en hun handstand verbeteren! Tieners die het olympisch gewichtheffen weer nieuw leven inblazen. Als neveneffect kunnen ze geïnteresseerd raken in voeding en gaan ze goed eten ook. Niet omdat het ‘moet’ maar omdat het directe resultaten oplevert en omdat het plaatsvindt in de zogenoemde ‘community’.

Literatuurverwijzing: Hein, E. (2017, september). Crossfit in het voortgezet onderwijs. Lichamelijke opvoeding 105 (pp. 21-24)