Manou Anselma
Manou is opgeleid als bewegings- en gezondheidswetenschapper en wil graag bijdragen aan gelijkheid in de sport.
Manou heeft veel ervaring met participatief actie onderzoek, waarbij ze voornamelijk samen met kinderen onderzoek heeft gedaan, met als doel een gezonde leefstijl van kinderen te stimuleren. Deze participatieve werkwijze is ze aan het uitbreiden naar onderzoek gericht op institutioneel racisme binnen academische instellingen. Met alle projecten die Manou doet hoopt ze bij te dragen aan een gelijke en inclusieve samenleving.
Sinds oktober 2020 werkt Manou bij het Mulier Instituut. Ze is daar voornamelijk betrokken bij de thema’s Positieve sportcultuur en Diversiteit. Naast haar werk bij het Mulier Instituut werkt Manou als onderzoeker bij het Amsterdam UMC, locatie VUmc, waar ze in 2020 is gepromoveerd. Haar promotieonderzoek richtte zich op het stimuleren van sport en bewegen en gezonde voeding bij 9-12-jarige kinderen in Amsterdam via participatief actieonderzoek.
Manou is zelf een fanatieke sporter. Volleybal is haar met de paplepel ingegoten, maar ze is ook regelmatig in de sportschool of op de squashbaan te vinden.
Publicaties
- Cremers, R., Anselma, M., Visser, T., Kwaasteniet, R. de, & Elling, A. (2024). Monitor OVIVI 2023 - aanvalsplan tegen racisme en discriminatie in het voetbal. Utrecht: Mulier Instituut.
- Wit, N. de, Jak, L., Cremers, R., Elling, A., Deekman, A., Geerdes-Gazzah, M., ... Visser, T. (2023). Verkenning discriminatie en racisme in sport en cultuur. Utrecht: Movisie.
- Sparreboom, C., Anselma, M., & Elling, A. (2023). 'In het heetst van de strijd': perspectieven van clubbestuurders op etnische diversiteit binnen het cricket in Nederland. Utrecht: Mulier Instituut.
- Anselma, M., Elling, A., Gómez Berns, A., & Al Drajy, Y. (2023). Sportdeelname en ervaren barrières door Syriërs in Nederland. Utrecht: Mulier Instituut.
- Gómez Berns, A., Visser, T., & Anselma, M. (2023). Wereldmeiden: resultaten seizoen 2021-2023 (subsidieronde 4b), factsheet 2023/18. Utrecht: Mulier instituut.