Motorische vaardigheden meten: zinvol, onder de juiste voorwaarden
Als het onderdeel is van een integrale aanpak, kunnen gemeenten het meten van motorische vaardigheden als basis gebruiken voor het verbeteren daarvan. Hierbij is het belangrijk dat de gemeente zorgt voor draagvlak onder scholen en duidelijke doelen en vervolgstappen. Dat blijkt uit casestudies van het Mulier Instituut in negen gemeenten.

Meten als onderdeel voor het verbeteren van motorische vaardigheden
Meten kan bijdragen aan een integrale aanpak voor het verbeteren van motorische vaardigheden. Dat gebeurt op verschillende manieren:
- Op basis van de motorische vaardigheden kan passend naschools aanbod ingericht en opgezet worden.
- De vakleerkracht bewegingsonderwijs krijgt input voor de les bewegingsonderwijs.
- Goede of minder goede bewegers kunnen doorverwezen worden naar aanvullend aanbod.
Draagvlak, doelen en vervolgstappen zijn belangrijke voorwaarden
Om het meten van motorische vaardigheden bij te laten dragen aan het verbeteren daarvan, zijn de volgende elementen binnen een integrale aanpak van belang:
- Goede afstemming tussen gemeente en scholen: bijvoorbeeld wensen van scholen meenemen bij de keuze voor een meetinstrument en zorgen voor genoeg ondersteuning bij de uitvoering. Zowel financieel als qua inzet van personeel. Zo creëer je draagvlak bij de betrokken partijen.
- Duidelijke doelen: het meten levert veel meer op als je weet wat je ermee wilt bereiken en een meetinstrument kiest dat daarbij past.
- Heldere vervolgstappen: als betrokkenen weten waar je de gegevens voor gaat gebruiken, zien ze ook sneller de meerwaarde van het meten. Zeker als de vervolgstappen ook weer bijdragen aan de gestelde doelen.
Casestudies onder negen gemeenten
Voor dit onderzoek hebben we negen casestudies uitgevoerd onder gemeenten. We spraken met beleidsmedewerkers, medewerkers van gemeentelijke sportbedrijven en vakleerkrachten bewegingsonderwijs. Per gemeente brachten we de aanpak voor het meten van motorische vaardigheden in kaart. En de rol daarvan binnen de gemeentelijke integrale aanpak voor het verbeteren van motorische vaardigheden.
Meer nieuws over dit thema

Een derde van de basisscholen voldoet niet aan wettelijke normen voor gymles
Een derde van de basisscholen voldoet niet aan de wettelijke norm van minimaal 90 minuten bewegingsonderwijs per week. Scholen wijten dit aan een tekort aan accommodatie en volle lesroosters.

Sportakkoord II: samenwerken om het fundament van de sport te versterken
Sportakkoord II is nu een jaar onderweg. In dit jaar is de uitvoering gestart, zijn netwerken verder uitgebouwd, wordt de clubondersteuning verbeterd en...

Passend zwemlesaanbod voor kinderen met beperking is lastig te vinden of duur
Ouders van kinderen met een beperking in Amsterdam vinden het lastig om passend zwemlesaanbod te vinden. Ook lopen ze tegen hoge kosten en lange wachtlijsten aan...