Lopen en fietsen zijn belangrijke vervoerswijzen om sport- en beweegbestemmingen te bereiken
Een merendeel van de Nederlanders gaat lopend of met de fiets naar sport- en beweegbestemmingen. Zij doen dit vooral als deze bestemmingen in de buurt zijn. Dit blijkt uit cijfers uit het Nationaal Sportonderzoek 2024.

Wandelend naar parken en sportvoorzieningen
Meer dan de helft van de respondenten loopt wel eens naar een sport- of beweegbestemming. De respondenten wandelen met name naar parken en sportvoorzieningen in de openbare ruimte. Sportvelden en fitnesscentra zijn populaire bestemmingen voor fietsers. De auto wordt veel gebruikt voor bestemmingen die voor veel Nederlanders vaak wat verder weg zijn, zoals bos- en recreatiegebieden.
Afstand en tijd belangrijkste redenen
Afstand is voor de respondenten een belangrijke reden om voor een bepaald vervoersmiddel te kiezen. Voor driekwart van de respondenten is de belangrijkste reden om naar een bestemming te lopen, omdat deze bestemming dichtbij is. Dit geldt ook voor meer dan de helft van de fietsers.
Een andere belangrijke overweging is tijd: reizigers met de fiets en de auto geven aan voor dat vervoermiddel te kiezen omdat ze ervaren daarmee sneller op de bestemming te komen.
Waarom is actief transport belangrijk?
Een belangrijk aandeel van het dagelijkse bewegen van Nederlanders komt van actief transport. Hieronder verstaan we wandelen of fietsen naar werk, school of andere bestemmingen. Actief transport kan een belangrijke bijdrage leveren aan dagelijks voldoende bewegen en daarmee gezondheidswinst opleveren. Daarnaast is actief transport duurzaam en draagt het bij aan het halen van klimaatdoelstellingen.
Om actief transport te stimuleren is het belangrijk om verschillende voorzieningen op loop- en fietsafstand te hebben. De nabijheid van (sport- en beweeg)voorzieningen berekenen we met de Kernindicator Beweegvriendelijke Omgeving (opent in nieuw tabblad).
Meer nieuws over dit thema

Openbare ruimte nog niet altijd toegankelijk voor wandelaars met een beperking
Wandelen in de openbare ruimte gaat voor mensen met een beperking nog niet zonder belemmeringen. Zij komen nog verschillende obstakels tegen. Gemeenten worstelen met de opgave om de openbare ruimte toegankelijker te maken.

Vooral persoonlijke belemmeringen om actief te zijn in de openbare ruimte
Meer dan de helft van de Nederlanders (59%) ervaart belemmeringen om sportief te bewegen in de openbare ruimte. Hierbij gaat het vooral om persoonlijke belemmeringen (47%). Bijvoorbeeld een gebrek aan tijd of een slechte gezondheid.

Urban ambtenaren slaan brug tussen gemeente en urban sporters
Urban ambtenaren kunnen een belangrijke rol spelen in het contact tussen gemeenten en de urban sports-gemeenschap. De meeste van hen komen zelf uit de urban scene. Ze benutten hun achtergrond om aansluiting te vinden bij urban sporters.