Ga naar de inhoud

Freerunners willen nieuwe vaardigheden leren, sociaal contact en vrijheid

Jongeren die freerunnen, halen vooral plezier uit het leren van nieuwe vaardigheden, sociaal contact met andere jongeren en vrijheid tijdens het freerunnen. Dat blijkt uit onderzoek van het Mulier Instituut voor de Koninklijke Nederlandse Gymnastiek Unie.

Freerunner in actie

Nieuwe vaardigheden leren

Jongeren die freerunnen willen graag nieuwe vaardigheden (tricks) leren en deze steeds beter beheersen. Zo hebben ze uitdaging en kunnen ze hun grenzen verleggen, iets wat freerunners aanspreekt.

Om nieuwe vaardigheden te leren is afwisseling in trainingen belangrijk. Daarnaast willen de meeste jongeren graag leren van goede freerunners.

Sociaal contact met andere freerunners

De jongeren vinden het belangrijk dat er een fijne sfeer heerst en het gezellig is met andere jongeren en de trainer. Freerunners hebben ook via diverse sociale-mediakanalen contact met elkaar.

Vrijheid: geen strakke regels

De jongeren vinden het leuk om creatief bezig te zijn en zelf tricks te bedenken. En dat in een omgeving waar geen strakke (spel)regels gelden.

Freerunners bij de KNGU positief over huidig sportaanbod

De jongeren die lid zijn bij een KNGU-club, zijn over het algemeen tevreden over de trainingen en hun trainer. De meeste jongeren ervaren een prettige sfeer op de vereniging en vinden de trainingen leuk. De meerderheid geeft aan hun grenzen te kunnen verleggen en nieuwe elementen te leren tijdens de training.

De behoefte aan freerunningwedstrijden onder KNGU-leden is wisselend: twee op de vijf lijkt het leuk om mee te doen aan wedstrijden.

Vragenlijstonderzoek onder KNGU-leden die aan freerunning doen

Voor dit onderzoek hebben we een vragenlijst uitgezet onder jongeren die freerunnen bij een KNGU-club. 94 jongeren vulden deze volledig in. Daarnaast voerden we interviews met twee ondernemers die freerunning aanbieden. En we analyseerden resultaten van een exit-onderzoek onder gestopte KNGU-leden.

Gerelateerd nieuws

Sociale steun van mede-sporters is goed voor de mentale gezondheid

Hoe meer sociale steun sporters ervaren van mede-sporters, hoe beter hun mentale gezondheid is.

Een derde van de basisscholen voldoet niet aan wettelijke normen voor gymles

Een derde van de basisscholen voldoet niet aan de wettelijke norm van minimaal 90 minuten bewegingsonderwijs per week. Scholen wijten dit aan een tekort aan accommodatie en volle lesroosters.

Fietsen is lang niet altijd toegankelijk voor mensen met een beperking

Fietsers met een beperking ervaren vaak nog belemmeringen die het fietsen lastig of zelfs onmogelijk maken.