Ga naar de inhoud

Buitenspelen: wat is dat eigenlijk?

Buitenspelen wordt op verschillende manieren gedefinieerd. Onderzoekers en experts verschillen van mening over wanneer iets buitenspelen is. Daarom stelt het Mulier Instituut het gebruik van één terminologie voor. Als iedereen dezelfde termen gebruikt, kunnen we onderzoeken naar buitenspelen namelijk beter vergelijken en beleid beter onderbouwen.

Buitenspelen

Buitenspelen in verschillende vormen

In de voorgestelde terminologie is buitenspelen al het spelen dat plaatsvindt in de buitenlucht. Spelen kan daarbij één of meer van de volgende vormen hebben:

  • actief: met fysieke activiteit;
  • vrij: ongestructureerd en zelfgestuurd;
  • natuurlijk: in de natuur of met natuurlijke elementen, zoals water;
  • avontuurlijk: spannend, onvoorspelbaar en met risico;
  • sociaal: met interactie met anderen.

Deze terminologie van buitenspelen is een Nederlandse vertaling van Engelstalige terminologie uit een internationale studie waarin hierover consensus is bereikt (Lee et al., 2022).

Literatuuronderzoek en interviews met experts

We zijn tot deze aanbeveling gekomen op basis van twee soorten onderzoek:

  • literatuuronderzoek naar de definitie van buitenspelen;
  • interviews met vijf experts over hun kijk op buitenspelen.

Veel verschillende definities

Uit dit onderzoek blijkt dat (onderzoeks)experts verschillende dingen onder buitenspelen verstaan. Ze zijn het erover eens dat buitenspelen spelen is dat buiten plaatsvindt. Maar over de verdere afbakening niet. Zo verschillen ze van mening over of de volgende onderdelen van buitenspelen altijd aanwezig moeten zijn:

  • ongestructureerd, ongeorganiseerd, vrij gekozen, zelfgestuurd en/of vrij spel;
  • plezier;
  • fysieke activiteit en/of actief spel.

Wanneer je de terminologie gebruikt die wij voorstellen , kun je onderscheid maken tussen de verschillende vormen van buitenspelen. Zo is altijd duidelijk over welke onderdelen je het wel en niet hebt.

Gerelateerd nieuws

Sociale steun van mede-sporters is goed voor de mentale gezondheid

Hoe meer sociale steun sporters ervaren van mede-sporters, hoe beter hun mentale gezondheid is.

Een derde van de basisscholen voldoet niet aan wettelijke normen voor gymles

Een derde van de basisscholen voldoet niet aan de wettelijke norm van minimaal 90 minuten bewegingsonderwijs per week. Scholen wijten dit aan een tekort aan accommodatie en volle lesroosters.

Fietsen is lang niet altijd toegankelijk voor mensen met een beperking

Fietsers met een beperking ervaren vaak nog belemmeringen die het fietsen lastig of zelfs onmogelijk maken.