Ga naar de inhoud

ACTivate – Teachers on the Move Erasmus+

Het belangrijkste doel van ACTivate WAS om samen met leraren en andere betrokkenen op scholen een innovatief, Europees breed toegankelijk onderwijsprogramma voor bewegend leren te ontwikkelen. Naast Nederland waren ook Denemarken, Finland, Noorwegen, Portugal en het Verenigd Koninkrijk partners in het ACTivate-consortium.

Samen actief

ACTivate was een driejarig Erasmus+ project en liep tot december 2022.

Amika Singh was namens het Mulier Instituut een van de mede-aanvragers en leidde vanuit de stuurgroep het werkpakket ACTivate. In dat project werden in alle deelnemende landen enquêtes afgenomen over het gebruik, de barrières en de bevorderende factoren van bewegend leren onder leerkrachten in het basisonderwijs.

E-learnings

Een van de belangrijkste producten van het project waren twee e-learningmodules, één voor leraren en één voor leraren in opleiding. Daarnaast hebben we gegevens gepubliceerd over onze enquête onder Nederlandse leraren en drie wetenschappelijke publicaties.

Wetenschappelijke artikelen

  • Chalkley A, Mandelid MB, Singh A, Resaland GK, Daly-Smith A. Reframing physically active learning as movement-centred pedagogy: a European priority action framework. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity. 2023; 25;20(1):101.

Dit artikel introduceert een nieuwe benadering van bewegend leren, waarbij beweging centraal staat in de pedagogiek. Het biedt een actieplan voor Europese onderwijsinstellingen om beweging te integreren in het (basis)onderwijs.

  • Mandelid MB, Resaland GK, Lerum O, Teslo SB, Chalkley AE, Singh AS, Bartholomew J, Daly-Smith A, Tjomsland HE. Unpacking Physically Active Learning in education – A Movement Didaktikk Approach in Teaching. Scandinavian Journal of Educational Research. 2022.

Dit onderzoek verkent hoe bewegend leren kan worden geïmplementeerd in het onderwijs door middel van een beweging-didactische benadering. Het richt zich op de ontwikkeling van strategieën om beweging effectief te integreren in het lesprogramma.

  • Chalkley AE, Mandelid MB, Thurston M, Daly-Smith A, Singh AS, Huiberts I, Archbold VSJ, Resaland GK, Tjomsland HE. “Go beyond your own comfort zone and challenge yourself”: a comparison on the use of physically active learning in Norway, the Netherlands and the UK. Teaching and Teacher Education. 2022.

In deze studie worden de verschillen en overeenkomsten in de toepassing van bewegend leren in Noorwegen, Nederland en het Verenigd Koninkrijk onderzocht. Het benadrukt de noodzaak voor leraren om hun eigen grenzen te verleggen om integratie van bewegen in het onderwijs te bevorderen.

Meer weten?

Meer informatie en de resultaten van het project zijn te vinden op www.activateyourclass.eu.