Amika Singh
Amika’s drijfveer is om kinderen in beweging te krijgen. Ze wil begrijpen waarom kinderen en volwassen vaak niet genoeg bewegen en hoe zij daarbij het best kunnen worden ondersteund.
Sinds maart 2018 werkt Amika Singh als senior onderzoeker bij het Mulier Instituut. Ze studeerde fysiotherapie (Hogeschool van Utrecht, 1998) en bewegingswetenschappen (Vrije Universiteit Amsterdam, 2001). Tijdens haar promotieonderzoek rondde ze de masteropleiding Epidemiologie (VU medisch centrum, Amsterdam, 2007) af.
In 2008 is Amika gepromoveerd op de ontwikkeling en evaluatie van een programma gericht op preventie van overgewicht bij vmbo-scholieren.
Amika is (co)auteur van meer dan zeventig wetenschappelijke artikelen, met onderwerpen als bewegen, jongeren, preventie van overgewicht en evaluatie van interventies.
Amika werkt vier dagen per week bij het Mulier Instituut en één dag bij de Western Norway University of Applied Sciences (Sogndal/Bergen, Noorwegen). In haar vrije tijd is ze vaak op de tennis- en schaatsbaan, de skipiste of de yogamat te vinden.
Publicaties
- Huiberts, I., Slot-Heijs, J.J., Singh, A.S., & Collard, D.C.M. (2024). A qualitative exploration of the coordinator’s role in an intersectoral childhood overweight prevention programme in the Netherlands: ‘a lot is expected from one person’. BMC Health Services Research 24 (pp. article 1548)
- Huiberts, I., Singh, A.S., Collard, D.C.M., Hendriks, M., Lenthe, F.J. van, & Chinapaw, M.J.M. (2024). Untangling the complex implementation process of community-based health promotion: a multiple-case study in the Netherlands. Health Promotion International 39 (pp. daae005)
- Huiberts, I., Collard, D.C.M., Singh, A.S., Hendriks, M., & Chinapaw, M.J.M. (2024). Uncovering the key working mechanisms of a complex community-based obesity prevention programme in the Netherlands using ripple effects mapping. Health Research Policy and Systems 22
- Wilderink, L., Tije, T. ten, & Singh, A.S. (2025). Uitdagende speelplekken voor kinderen: een samenspel van factoren volgens literatuur, professionals en kinderen. Utrecht: Mulier Instituut.
- Vrieswijk, S., Westerbroek, M, Wilderink, L., & Singh, A.S. (2024). Van wet naar werkelijkheid: bewegingsonderwijs op de basisschool. Utrecht: Mulier Instituut.