Te weinig ruimte voor bewegingsonderwijs in het gespecialiseerd en praktijkonderwijs
Zowel in het gespecialiseerd onderwijs als in het praktijkonderwijs is er een tekort aan accommodatie voor bewegingsonderwijs. Het lukt vaak niet om alle klassen twee lessen per week te geven. Dat blijkt uit onderzoek van het Mulier Instituut onder schoolleiders.
Het gespecialiseerd onderwijs is een verzamelnaam voor het speciaal basisonderwijs, speciaal onderwijs en voortgezet speciaal onderwijs.

Ruimtetekort maakt wettelijke verplichting lastig
Sinds dit schooljaar zijn scholen wettelijk verplicht leerlingen twee lessen bewegingsonderwijs per week te geven van in totaal 90 minuten. Het tekort aan accommodaties is voor veel scholen de belangrijkste reden dat ze niet kunnen voldoen aan die verplichting. Dat geeft 37 procent van de scholen in het speciaal basisonderwijs en 41 procent van de scholen in het speciaal onderwijs aan.
Beweegaanbod naast de gymles kan beter
Het sport- en beweegaanbod naast de lessen bewegingsonderwijs kan volgens schoolleiders in het gespecialiseerd en praktijkonderwijs meer én beter. Dit gaat bijvoorbeeld om bewegend leren. Bijna drie kwart van de scholen voor praktijkonderwijs (71%) biedt bewegend leren op dit moment nooit aan. In het gespecialiseerd onderwijs gebeurt dat vaker.
Gevolgen coronamaatregelen nog merkbaar
Vooral schoolleiders in het praktijkonderwijs ervaren nog negatieve gevolgen van de coronamaatregelen bij leerlingen. Leerlingen bewegen volgens hen minder en zijn minder fit. Verder blijkt het percentage niet-gemotiveerde leerlingen in het praktijkonderwijs (20%) volgens schoolleiders een stuk hoger te liggen dan in het voortgezet speciaal onderwijs (11%).
Derde peiling onder schoolleiders
Dit onderzoek is een derde peiling onder schoolleiders in het gespecialiseerd en praktijkonderwijs. Zo volgen we de ontwikkeling van een aantal aspecten van het bewegingsonderwijs en sport. Eerdere metingen vonden plaats in 2013 en 2019.
In 2023 hebben 316 schoolleiders van het gespecialiseerd onderwijs de vragenlijst ingevuld, en 83 van het praktijkonderwijs. De vragenlijst was grotendeels een herhaling van de vragenlijsten in 2013 en 2019.
Meer nieuws over dit thema
Voortgang Sportakkoord II: inclusie en bewegende jeugd nog niet de norm, maar de basis ligt er
Het merendeel van de gemeenten realiseert de randvoorwaarden die nodig zijn voor de ambities van Sportakkoord II. Dat blijkt uit uit het voortgangsrapport van het Mulier Instituut.
Meer kinderen hebben A-, B- én C-diploma; zwemvaardigheid kwetsbare kinderen blijft achter
Bijna vier op de tien kinderen van 6-12 jaar hebben in 2024 zwemdiploma A, B én C (38%). In 2012 was dat nog een kwart (27%). Vooral onder jongere kinderen (6-9 jaar) nam dit aandeel toe: van 13 procent in 2012 naar 34 procent in 2024.
Veel gemeenten meten motorische vaardigheden kinderen, maar gebruik resultaten blijkt lastig
Twee derde van de Nederlandse gemeenten gebruikte in 2024 meetinstrumenten voor de motorische vaardigheden van kinderen. Dit aandeel is sinds 2022 stabiel. Maar het is voor deze gemeenten vaak lastig om de verzamelde data te gebruiken.