Structurele aanpak nodig om kinderen meer te laten bewegen op de kinderopvang
Het thema bewegen heeft volgens professionals vaak geen structurele plek in de kinderopvang. Dat is wel nodig om kinderen daar meer te laten bewegen. Dit kan door het thema een prominente plek in het beleid van de kinderopvang te geven. Of door professionals meer kennis en vaardigeden te geven over bewegen. Dit blijkt uit onderzoek van het Mulier Instituut onder professionals in de kinderopvang.

Prominente plek voor bewegen in het beleid
Bewegen is in veel gevallen wel onderdeel van het beleid van de kinderopvang. Maar het ontbreekt vaak aan structurele beweegstimulering. Bewegen kan een structurelere plek krijgen binnen de kinderopvang door:
- bewegen een prominente plek te geven in het beleid en de visie;
- concrete doelen te formuleren;
- professionals in de kinderopvang hierbij te betrekken.
Investeer in professionalisering
Professionals in de kinderopvang ervaren een gebrek aan kennis en vaardigheden om bewegen te stimuleren bij kinderen. Hun kennis en vaardigheden vergroten helpt om kinderen structureel (meer) te laten bewegen op de kinderopvang. Dit kan bijvoorbeeld door scholing over:
- het belang van bewegen;
- het stimuleren van bewegen;
- het beweegadvies.
Interviews met professionals in de kinderopvang
Voor dit onderzoek hebben we interviews gehouden met twaalf professionals in de kinderopvang (kinderdagverblijf en gastouderopvang). We hebben de deelnemers gevraagd wat zij doen om jonge kinderen te stimuleren (meer) te bewegen. En welke behoeften zij nog hebben op dat gebied. Ook hebben we gevraagd of ze bekend waren met het beweegadvies.
Verdiepend onderzoek nodig
De deelnemers aan dit onderzoek hebben mogelijk meer affiniteit met bewegen dan de gemiddelde professional. Verdiepend onderzoek met een representatieve onderzoeksgroep zou meer inzicht geven.
Meer nieuws over dit thema

Eerste resultaten ‘Buitenspelen in Kaart’ benadrukken belang van buitenspelen op school en opvang
De vragenlijst Buitenspelen in Kaart (BinK) meet hoeveel en hoe lang kinderen buitenspelen. Eerste resultaten laten zien dat de buitenspeeltijd op school en de opvang een belangrijk onderdeel is van de totale buitenspeeltijd.

Hoeveel nemen Nederlanders deel aan sport en cultuur?
Sport en cultuur zijn belangrijke pijlers van de vrijetijdsbesteding van Nederlanders. Het Mulier Instituut en de Boekmanstichting hebben samen onderzocht in hoeverre Nederlanders deelnemen aan sport- en cultuuractiviteiten. En hoe deze domeinen zich tot elkaar verhouden.

Steeds meer Nederlanders sporten het liefst individueel zonder regels of begeleiding
Steeds meer Nederlanders willen het liefst individueel sporten, zonder regels of begeleiding. Bijvoorbeeld hardlopen of fitness. Een derde geeft hier voorkeur aan (38%). In 2017 was dit nog een kwart (23%).