Helft Nederlanders volgt elke dag sport via media
Bijna de helft van de Nederlanders (46%) volgt dagelijks één of meer sporten via de media. Slechts een op de zes mensen kijkt nooit naar sport. Veruit de meest gevolgde sporten zijn voetbal en Formule 1. Dat blijkt uit een onderzoek van het Mulier Instituut.
Volggedrag verschilt tussen mannen en vrouwen en naar leeftijd
Voetbal en Formule 1 zijn onder zowel mannen als vrouwen de populairste sporten, maar mannen volgen deze sporten vaker dan vrouwen. Schaatsen is juist populairder onder vrouwen.
Voetbal en Formule 1 zijn onder alle leeftijdscategorieën populair. Wegwielrennen en schaatsen worden met name gevolgd door mensen boven de 55 jaar.
Televisie blijft populairste manier om sport te volgen
Of het online is of via de kabel: televisie blijft het populairste medium om sport te volgen. Wel hangt de manier van sport volgen duidelijk samen met leeftijd. Jongeren die sport volgen, gebruiken daarvoor steeds vaker sociale media zoals Facebook, Instagram of TikTok.
Volggedrag hangt samen met hoe mensen tegen topsport aankijken
Mensen die vaker sport volgen, zijn positiever over topsport dan degenen die minder vaak of nooit topsport volgen. De sportvolgers:
- zien topsporter eerder als een echt beroep;
- vinden vaker dat topsport bijdraagt aan de sociale binding in de samenleving; en
- vinden minder vaak dat er in de media te veel aandacht is voor topsport.
Onderzoek op basis van vragenlijst onder Nederlanders
In dit rapport geven we inzicht in hoe de bevolking topsport volgt. En in het verband met hoe ze tegen topsport aankijken. Voor dit onderzoek hebben we in 2022 data verzameld via het Nationaal Sportonderzoek. Dat was een vragenlijst onder 1.498 Nederlanders van 16 t/m 79 jaar.
Gerelateerd nieuws
Wereldmeiden-Wereldgozers MDT: sportproject voor vluchtelingenjongeren positief beoordeeld
Deelnemers en buddy's van Wereldmeiden-Wereldgozers MDT zijn zeer positief over dit project. Zij geven het een gemiddeld eindcijfer tussen de 7,5 en 8,9.
Nieuwe sporten in Nederland: van hype naar volwassenheid
Populaire sporten als padel en boulderen zijn geen hype, maar krijgen een vaste plek in het Nederlandse sportlandschap. Dat komt omdat deze nieuwe, explosief groeiende sporten steeds beter georganiseerd worden en een eigen sportidentiteit ontwikkelen.
Sportaanbod via websites gemeenten matig vindbaar
Overzichten van sportieve activiteiten zijn via de centrale websites van gemeenten lang niet altijd goed te vinden. Veel gemeenten hebben een aparte website met sportaanbod, maar ze verwijzen hier niet altijd duidelijk naar op de gemeentewebsite.