Ga naar de inhoud

Helft Nederlanders vindt organisatie internationale sportevenementen in Nederland belangrijk

49 procent van de Nederlanders van 12 jaar en ouder vindt het belangrijk dat in Nederland grote internationale sportevenementen georganiseerd worden. 14 procent vindt dat onbelangrijk. Vooral mannen en sporters hechten belang aan de organisatie van sportevenementen. Dit blijkt uit onderzoek van het Mulier Instituut.

Bezoek sportevenementen

17 procent van de Nederlandse bevolking van 12 jaar en ouder bezoekt in 2024 maandelijks of vaker sportevenementen (2022 en 2020: 16%-11%). Dit zijn 2,7 miljoen personen.

    Volgen van sport via media

    Het aandeel van de Nederlandse bevolking van 6 jaar en ouder dat wekelijks of vaker sport volgt via de media is in 2024 56 procent (2022 en 2020: 58%-55%). Dit zijn 9,5 miljoen personen. Het meest gebruikte kanaal is (online) televisie. Tieners volgen sport vooral via sociale media.

    Nederland behoort tot Europese koplopers sportevenementenbezoek

    Nederland behoort tot de Europese koplopers wat betreft bezoek aan sportevenementen. Daarnaast behoort Nederland tot de landen waar het verschil tussen mannen en vrouwen ten aanzien van het bezoek aan sportevenementen klein is. Het beeld in 2015 was vergelijkbaar.

    Informatie op basis van drie databronnen

    Voor dit onderzoek zijn data van de Vrijetijdsomnibus, van het Nationaal Media Onderzoek en van Eurostat gebruikt.

    Meer nieuws over dit thema

    Deelname aan hardloop-, wandel- en wielerevenementen gestegen

    In 2025 nam 27 procent van de Nederlandse hardlopers, wielrenners en wandelsporters deel aan minstens één evenement. In 2017 was dat nog 21 procent. Met name de deelname aan wielerevenementen zit in de lift.

    Een marathon in Den Haag: reëel, of misschien een minder goed idee?

    De gemeente Den Haag wil weten wat er voor nodig is om in de stad weer een marathon te organiseren....

    Kansen voor doorontwikkeling gaming-evenementensector

    De Nederlandse gaming-evenementensector is jong en is de afgelopen jaren gegroeid. Gamen kan competitief (esports) en niet-competitief. Er zijn goede kansen voor doorontwikkeling van de sector in de toekomst.